donderdag 21 juli 2016

Onderhoud Alleweder

Hoewel de Alleweder die ik recent kocht ogenschijnlijk in bijna perfecte staat verkeerde, heb ik toch nog de nodige tijd in onderhoud moeten stoppen. Hoewel dat vooraf niet mijn bedoeling was heeft het wel het voordeel dat ik me de fiets zo meer eigen gemaakt heb. Zoals ik elders las "You don't own it until you have fixed it".

Pech

Direct na aanschaf van de fiets heb ik twee keer met het ding moeten wandelen. Tijdens het eerste ritje trapte ik de ketting - die pas twee jaar oud zou zijn - kapot toen ik probeerde de maximumsnelheid van de fiets te vinden. Mogelijk had die ketting langere tijd blootgesteld gestaan aan vocht en daar onder geleden? Enfin, drie stuks ketting besteld en drie dagen later kon er weer gefietst worden.


Alleweder op de bok

Eén van de eerstvolgende korte ritjes ging het weer mis. Ik haalde mijn jongste zoontje af van school. Toen ik de fiets bij school parkeerde zag ik dat een deel binnenband door een gat in de Kojak naar buiten kwam. Helaas was ik te weinig nadenkend. In plaats van de druk er af te halen hoopte ik er nog wel mee thuis te kunnen komen. Dat was ijdele hoop. Terwijl ik op zoonlief stond te wachten hoorde ik een luid PSSSSsssssstttttt. Weer lopend naar huis dus.
Thuis verving ik de Kojaks door twee Durano Plus banden die ooit nog door Marcel Beekmans op de Quest gebruikt zijn.

Onderhoud

De Alleweder was voorzien van een F-Lite als achterband. Een mooie band maar mijns inziens niet zo geschikt als achterband. Achter heb ik liever meer profiel en omdat de achtervork niet enkelzijdig is ook graag meer lekbestendigheid. De F-Lite verving ik dus door een Marathon plus, een band die volgens de berichten niet lek te krijgen is maar nog wel redelijk licht loopt.


Dubbelzijdige vork bemoeilijkt bandenwissel

Omdat de snelheid van de fiets me in verhouding tot de Quest tegenviel ben ik de wielophanging voor gaan bestuderen. Eén stuurstang was voorzien van een constructie bedoeld om de sporing makkelijker aan te kunnen passen. Het viel me op dat de stuurstang hierdoor speling kreeg. Ik had het geheel aan kunnen draaien maar ik verkies hier degelijkheid. De fiets is dus nu weer voorzien van een draadeinde uit één stuk als stuurstang.

Werkende aan de voorwiellophanging werd duidelijk dat beide wielen een zijdelingse speling van ongeveer 1 mm hadden. Ik vroeg me af of de bout waarmee de wielen bevestigd zaten niet wat los was gekomen. Toen ik het eerste wiel los maakte viel me op dat er op het boutje twee ringetjes zaten: één dikke en brede met een diameter als van het binnenste deel van de lager en één dunner ringetje met een diameter als van de as. Hierdoor draaide de bout vast tegen de as en niet tegen het binnenste deel van de lager. Ik verwijderde bij beide wielen het kleine ringetje - en checkte voor de zekerheid bij Velomobiel.nl of dat inderdaad ook zo zou moeten - en weg was de speling.


Eén ringetje te veel op de as veroorzaakte speling


Een ringetje te veel

Vooral op de bok geplaatst voor onderhoud kwam er bij het sturen een geluid uit de fiets als van een walvis in barensnood. Best lastig om de achterhalen wat zo'n geluid veroorzaakt. Uiteindelijk concludeerde ik dat het veroorzaakt moest worden door een te kogelhuis van de middelste stang van de wielophanging. Moertje een halve slag losser en voilá, geen walvis meer te horen.
Het nogal schokkerige stuurgedrag bleek daarmee ook verholpen.


Middelste kogelhuis bleek te strak

Nu klaar voor een mini-testfietsvakantie!

Geen opmerkingen: