dinsdag 10 december 2024

Verblinding

Verblinding door koplampen vormt een serieuze belemmering bij het veilig en aangenaam fietsen van mijn dagelijkse forensritjes.

Toen de dagen korter werden en ik steeds vaker in het donker fietste, hoopte ik dat een bril met gele glazen me zou beschermen tegen de verblinding door koplampen van tegenliggers. In theorie werken gele glazen misschien, maar in de praktijk wordt het zicht door een bril al snel slechter. Zweet, regen of condens maken de glazen vaak net op die momenten onbruikbaar waarop goed zicht cruciaal is, zoals bij kruisingen. Zodra ik stop of afrem, beslaat de bril extra. Met een felle koplamp recht in mijn gezicht zie ik dan bijna niets meer. Gelukkig kan een bril snel af.

Omdat een bril niet de oplossing bleek, probeerde ik andere routes. Normaal fiets ik over de Trechtweg tussen Wijk bij Duurstede en Houten. Een smalle, fijne weg, maar in het donker en met verblindende tegenliggers behoorlijk uitdagend. Ik besloot daarom de route langs de N229 te proberen, via het fietspad en de parallelweg. Dat werd een bijna surrealistische ervaring. De N229 is ’s avonds een onafgebroken stroom van auto’s, van Bunnik tot Wijk. Het fietspad ligt bovendien aan de verkeerde kant van de weg: precies in de meest verblindende rechterkant van de lichtbundels van tegemoetkomende koplampen. In mijn velomobiel was het alsof ik op de tast reed. Onveilig en onaangenaam.

Nu fiets ik toch weer over de Trechtweg. ’s Ochtends is dat goed te doen: er is weinig verkeer en het is al redelijk licht. Maar ’s avonds, na vijven, is het een ander verhaal. Opvallend genoeg kom ik daar in het donker flink meer tegenliggers tegen dan toen het nog licht was. Veel automobilisten lijken deze sluiproute te gebruiken, misschien om de drukte op de N229 te vermijden, of zelfs omdat zij ook hinder ondervinden van verblindende koplampen op die weg.

Oplossingen

Het lijkt mij een goed idee om de Trechtweg af te sluiten voor niet-bestemmingsverkeer. Hoewel handhaving nooit perfect is, zou dit wel een stap in de goede richting zijn.

Een meer structurele oplossing is nodig om het probleem van verblinding echt aan te pakken. Niet alle koplampen verblinden: de ouderwetse, geelgekleurde lampen doen dat zelden, terwijl nieuwe, witte koplampen vaak storend fel zijn. Strengere regelgeving op Europees niveau lijkt mij hier op zijn plaats, zeker omdat dit probleem niet alleen fietsers, maar ook andere verkeersgebruikers raakt.

Geen opmerkingen: