zaterdag 23 juli 2016

Oefenvakantie en meer fietsonderhoud

Afgelopen donderdag en vrijdag zijn Joep en ik op een korte fietsvakantie gegaan. We fietsten van Houten naar Harskamp om eens te proberen hoe het is om samen met Quest (Joep) en Alleweder (ik) op vakantie te gaan. Wel, dat ging goed! Vooral in de Alleweder kan je veel bagage in kwijt. In de Alleweder vervoerden we tent (achter het zitje), twee slaapmatten en één slaapzak (in de staart), wat eetspullen en wat kleding (naast de zitting). Resterende zaken konden in de Quest.


Quest, Alleweder en tent

Het fietsen ging ook uitstekend. We reden doorgaans zo'n 32 a 34 km/h met op het einde van de terugrit wat uitschieters in de 40 (jawel, ik kon op goed asfalt met alle bagage in de Alleweder een stukje 43 rijden).

De Alleweder slaagde voor generale repetitie maar toch was ik niet helemaal tevreden. Vooral de vering van het rechter wiel was naar mijn zin veel te slap. Het nadeel van slappe vering is vooral dat het inveren een versterkende werking heeft op het stuurgedrag. Fijn strak een bocht maken is zo lastig.

Weer thuis ging ik meteen aan de slag. Ik maakte de rechter veerpoot los en belde met Velomobiel.nl. Ik kon gelukkig meteen langskomen, veerpoot mee in de auto. Behalve dat de veerpoot geen enkele demping meer had (wat Theo corrigeerde met een stukje tape onder het wrijvingsrubbertje) was er verder niets mis mee. De blauwe veer werd vervangen door een rode en een blauwe veer (zoals de Quest standaard afgeleverd wordt). Ik nam ook nog wat onderdelen mee om zelf ook de andere veerpoot onder handen te kunnen nemen.


Veerpoot

Met de stuggere veerpoot op de Alleweder geplaatst bleek nu zoals verwacht juist de linker veerpoot slapper. Die schroefde ik er dus snel uit om 'm dezelfde behandeling te geven zoals ik Theo had zien doen.
Echter, de kunststof dop op de veerpot zat zo enorm strak dat ik 'm er niet af kreeg. Ik schroefde de zuiger met een bout vast aan een plank waar ik eerst een gat in geboord had. Die plank met hangende veerpoot hing ik tussen twee houten tuinstoelen. Met een flinke hamer en een stukje hout ga ik flinke tikken op de onderste dwarse constructie op de veerpoot. Zonder resultaat, of helaas met ongewenst resultaat. Onder het geweld van de hamer was dat deel waar de kogels op gemonteerd worden krom gaan staan. Ahum... Met de zelfde hamer en een stuk hout tikte ik het geheel weer min of meer recht. Ik vermoed dat dit niet of nauwelijks impact heeft op de verdere wielophanging en uitlijning. Een onderdeel om in de gaten te houden en eventueel te vervangen.
Ondertussen was opgeven geen optie meer, die veerpoot moest open. Zoals ik Theo ook had zien doen tikte in nu met de hamer met een stukje hout er tussen op de as. Dat werkte gelukkig wel, de dop kwam los.

Ondank het verschil tussen beide veerpoten bleek ook hier een blauwe veer in te zitten. Vervangen van de veer is verder zeer eenvoudig. Wat meer werk zat er in het goed uitkienen van de beste hoeveelheid tape voor onder het wrijvingsrubber.
Voor ik de kunststof dop terugplaatste bewerkt ik 'm met wat schuurpapier om het verwijderen een volgende keer makkelijker te maken.

Toen de beide poten weer op de fiets gemonteerd waren besloot ik toch nog aandacht te besteden aan de wielbout. Het verwijderen van een 'extra' ringetje had de zijdelingse speling van het wiel op de as doen verdwijnen. Helaas liep het wiel zo wel minder soepel. Dat duidt er op dat er te veel zijdelings druk op de lagers zou staan. Theo had me die middag al gesuggereerd dat bij deze constructie het ideaal zou zijn om wel zo'n extra ringtje te plaatsen maar dan ééntje die net wat dunner is. Een flinke zoektocht in mijn de bak met boutje en moertjes leverde uiteindelijk twee net wat dunnere ringetjes. Het wiel van de Alleweder draait nu lichter maar wel spelingsvrij.

3 opmerkingen:

Peter de Rond zei

Min of meer recht kan betekenen dat je sporing nu niet meer klopt en dat geeft veel extra wrijving/bandenslijtage. Verstandig is om te kijken of je wielen nog wel parallel staan aan elkaar met een klein beetje toespoor.

rv zei

Tja, dat is een punt. Ik heb de sporing na afloop wel gecontroleerd en het leek me dat de wielen netjes parallel staan - maar ik sleutel gewoon op straat voor het huis en daar is niet echt een vlak stuk te vinden. De fiets was ook onbelast. Geen idee of dit veel uitmaakt.

Maarten zei

Wel bij een alleweder. http://www.velomobiel.nl/quest/wielophanging.php