zondag 3 juli 2016

Racetuning Alleweder

Zo'n klassieke Alleweder biedt allerlei voordelen boven een moderne velomobiel maar snelheid staat zeker niet in het rijtje.

In de hoop dat het de fiets iets aerodynamischer en dus sneller maakt heb ik de dikke en zware rubberstrip rond de kunststof neus verwijderd. De neus heb ik daarna teruggeplaats zonder rubber.

neus alleweder met tochtstrip en tape
Tussen de neus en de aluminium body duwde ik met een spatel wat tochtstrip. De afwerking deed ik verder met wat tape.
neus alleweder

Of het merkbaar sneller is? Geen idee, maar het is in ieder geval lichter en ziet er mijns inziens minder knullig uit dan het dikke stuk rubberstrip (hoewel ik de tape wellicht nog een keer wat netter ga proberen aan te brengen).

3 opmerkingen:

Tristan Pol zei

Geweldig om te lezen dat er anno 2016 nog mensen zijn die de Alleweder een warm hart toedragen. Blogs over de Alleweder zijn vaak al meerdere jaren oud en ik kijk er naar uit meer te lezen over de jouwe.
Grappig trouwens hoe je de rubberen strip van de FAW er knullig uit vindt zien. Zelf ben ik namelijk stikjaloers op FAW-bezitters omdat dit er m.i. veel mooier uitziet dan de neus van mijn eigen A4. Daarbij is de neus van de FAW natuurlijk mooier gevormd en heeft een mooi vizier om het licht subtiel weg te kunnen werken.

René Voorburg zei

Hoi Tristan,
Ik vind de FAW-neus ook erg mooi. Flevobike heeft altijd een goed gevoel had voor het belang van de 'looks'. De neus van de A4 is wel weer erg praktisch want niet zo kwetsbaar (ik neem tenminste aan dat dat zo'n zachte rubberen neus is als de Verhees Alleweder ook had - die heb ik zelf rond 1998 ook gehad).
Groet, René

PLW Smits zei

Mooi om te zien Rene. Ikzelf heb die rubber strip erop gelaten. Wat jij gedaan hebt met tochtstrip, heb ik gedaan met zwarte siliconenkit om de neus waterdicht te krijgen. grt, Peter