zondag 18 januari 2009

REMMEN!

Ik ben niet tevreden over de remweg van de Quest. Misschien verwacht ik te veel, maar op hoge snelheden kan je een kortere remweg goed gebruiken.

Gisteren reed ik vanaf Maarn naar Doorn naar beneden. Omdat het fietspad wat smal is voor hoge snelheden en je op de weg op veiliger afstand zit van zijwegen met bestuurders die niet goed opletten, besloot ik de weg te pakken. Ik paste mijn snelheid aan het autoverkeer aan, wat betekent dat ik net ietsje harder reed dan 50. Toen een auto, die nog vrij ruim voor me reed, moest stoppen moest ik flink m'n best doen met de remhendels om de Quest er op veilige afstand achter te houden.

De laatste kilometers naar huis besloot ik nog even Fort Vechten mee te pakken en dat laatste stuk goed hard te rijden. Op de Achterdijk reed ik tegen de 45 km/h. Kort voor de Tureluurweg haalt een auto me in, om vervolgens meteen te remmen. Flink schrikken! Ook dit keer bleef ik er weer ruim achter maar ik weet niet wat er gebeurt was als de auto gestopt was en niet was afgeslagen om de Tureluurweg te nemen.

Deels is het wellicht onvermijdelijk dat een snelle fiets met wat meer massa dan gewoon een ruimere remweg heeft. Als er met te veel kracht geremd wordt zullen de spaken het immers kunnen begeven. Een ander aspect van het gepercipieerde probleem is wellicht dat ik angst heb om de remkabels te breken (met de Verhees Alleweder remde ik ooit zo hard dat de remkabel brak). Desalniettemin vraag ik me af: kan het remmen van de Quest niet verbeterd worden?

Actuele kilometerstand 1053 km.

2 opmerkingen:

WFvN zei

Voor mij is het wel duidelijk dat de trommelremmen bij verschillende omstandigheden ook verschillende remeigenschappen hebben.
Met de Versatile kàn ik binnen 5 meter stilstaan, vanaf 30 km/h. Dat is bij ideale omstandigheden. Dan remt hij hard genoeg om de neus tegen de grond te rammen en het achterwiel in de lucht te gooien. Ook met de Alleweder heb ik dat wel eens gehad.

Maar op momenten dat de remwerking minder goed is (vocht? temperatuur?) dan kan ik maar zo heel wat meer meters nodig hebben dan 5 meter.

René Voorburg zei

Wellicht is de slechte remweg niet te wijten aan de werking van de remmen maar aan het blokkeren van de wielen /slippen van de banden. Met name bij natte omstandigheden zou dat op kunnen treden.
Dit slippen zou de krasjes kunnen verklaren die ik vandaag in het loopvlak van de HPVs zag.