donderdag 11 december 2008

2x Lek, plat huiswaarts

Vandaag vroeg op om voor de tweede keer naar kantoor te fietsen. Om 6:42, eigenlijk wat later dan ideaal, reed ik van huis. Zodra ik de gelegenheid had om door te trappen viel me op dat ik voor de geleverde inspanning niet hard reed, slechts 29 km/h. Dat moet een lekke band zijn!
Gestopt en inderdaad links voor lek. Na 420 km dus het eerste lek. Pech, maar wel een prettig idee dat de eerste keer een band wisselen met de Quest dan wel in het donker maar in ieder geval toch ook nog dicht bij huis is.

Ik leg de fiets op de kant in het gras. Open het setje plakspullen dat Velomobiel.nl meeleverde. Ik haal er twee vrij kleine zwarte bandenlichters uit. Ik prik er een tussen velg en buitenband. Nu nummer twee. Oeps, laten vallen..... Op de tast is die in het donker niet meer te vinden, zo in het gras. Met het hoofdlampje dat ik mee heb, heb ik 'm na enig zoeken weer te pakken. Beter wellicht drie bandenlichters mee te nemen, je wil er niet met slechts één komen te zitten. Met enige moeite, de Vredenstein HPV zit strakker om de velg dan verwacht en de bandenlichters hebben voor mijn koude handen scherpe randjes, haal ik de binnenband er uit.

Toch ook maar de moeite nemen de buitenband goed te inspecteren. Ik vind een flink stuk glas dat zich een weg dwars door het loopvlak gebaand heeft. Na eerst nog wat modder verwijderd hebben leg ik de nieuwe binnenband om, trek de buitenband weer om de velg en begin te pompen. De band wordt al lekker hard en dan "PANG!" Nee, zeg! Waarschijnlijk zat de buitenband aan de binnenzijde niet goed om de velg en is de binnenband zo naar buiten gekomen en zo gesprongen.

Geen 20" reserveband meer, maar wel twee kilometer van huis. Ik besluit de buitenband maar met tie-wraps om de velg heen vast te zetten om zo de velg te sparen en die twee kilometer in een sukkeldrafje terug te hobbelen.

Voornemens:
  • Me desondanks over de angst voor lekke banden heen te zetten.
  • Voortaan eerst binnenband zachtje op te pompem om te controleren of alles goed om de velgt zit.
  • Standaard twee paar reserve-binnenbanden en minstens drie bandenlichters mee te nemen.
  • De hoofdlamp en tie-wraps nooit te vergeten.

2 opmerkingen:

wim zei

Aavulling op voornemens:

neem ook een 20 " buitenbandje mee, met daarin een zacht opgepompt binnenbandje met frans ventiel. Hoef je in het donker ook geen buitenband te controleren, dat kan dan mooi thuis

rv zei

Goede tip, dank! Het viel me al tegen om in het donker de Buba te controleren.