zaterdag 13 december 2008

Houten - A'dam vv, te veel voor één NiPack?

Gisteren voor de tweede keer naar het werk in A'dam gereden. De avond van te voren de lekke band vervangen door een geplakt exemplaar. De buitenband vertoonde wat schade aan de velgring wat me er voor deed vrezen dat het de binnenband zou kunnen beschadigen. Voor de zekerheid dus maar vervangen door de reserve Vredestein HPV. Na deze reparatie op het internet gekeken wat een goede alternatief kan zijn. Primo Comet Kevlar lijkt erg goed maar is niet meer verkrijgbaar. Ik zie in de test van Wim Schermer de Vredestein Perfect Moiree goed en snel is. Meteen besteld bij Velomobiel.nl. Ondertussen is de bestelling al aangekomen en zie ik dat de goede test betrekking had op de 47-406 en dat ik de 35-406 besteld heb. Tja, de 35-406 lijkt in ieder geval ook geen slechte band.

Goed, gisteren naar het werk gereden. Ik heb mezelf niet gek laten maken door de snelheidsmeter. Voor mijn gevoel zowel heen als terug rustig gereden. Toch beide keren binnen 1:50 de tocht gemaakt. Ook thuis aangekomen was ik nu nog fit. De laatste 5 minuten begon echter mijn voorlamp te knipperen. Ik dacht eerst dat er een contact los zou zitten maar toen viel me op dat 'ie er helemaal mee op leek te houden als ik remde. Blijkbaar had de accu (Sigma NiPack) onvoldoende spanning over om voor zowel het remlicht als de led-voorlamp. De accu was echter voor vertrek geheel opgeladen. Omdat 'ie bovendien nog praktisch nieuw is vrees is dat het alleen nog slechter gaat worden.

Wellicht is een relevant verschil met de vorige rit dat ik dit keer zowel heen als terug een paar minuten moest wachten op een auto die het verkeer ophield. Als ik wacht druk ik de rem in en brandt dus het felle remlicht. Een alternatief voor het meenemen van de lader of de aanschaf van een extra NiPack is dus wellicht het deactiveren van het remlicht. Voordat ik hiertoe beslis wil ik eerst in beeld krijgen hoeveel stroom die lamp eigenlijk verbruikt. Wordt vervolgd.

Gisteren 104 km gereden, 528 km in totaal.

1 opmerking:

rv zei

Aanvulling: ondertussen blijkt 1 NiPack voldoende voor de rit (v.v.). Belangrijk is waarschijnlijk de accu niet te lang van te voren op te laden: ik doe het nu de dag van te voren.