dinsdag 14 februari 2017

Strava, racefietsers en velomobielen

Dat Strava leuk is om te gebruiken hoef ik hier niemand uit te leggen. Strava is zelfs zo leuk dat naar schatting 65% van de racefietsers die ik tegenkom Strava lijkt te gebruiken. Ook voor andere sporten als bijvoorbeeld hardlopen is Strava een fijne app.

Als fietser in een snelle velomobiel rij je onbedoeld al snel één of meerdere KOMs. Voor mij is zo'n KOM een leuke bijzaak, maar uiteindelijk niet echt van belang omdat het vaak zo makkelijk is ze te verzamelen. Begrijpelijkerwijs zijn racefietsers daar niet blij mee. Voor een racefietser is het vaak een zeer serieuze prestatie om een KOM te halen. Voor velen is daardoor juist het behalen van een KOM een enorme uitdaging en één van de belangrijkere zaken die Strava aantrekkelijk maken.

Behoorlijk lullig dus als wij als ligfietsers KOMs aan flarden rijden alsof het niets is. De mooiste oplossing voor dit probleem zou zijn als Strava een apart categorie zou instellen voor velomobielen. Al jarenlang wordt er hier bij Strava om gevraagd maar het lijkt er niet van te komen. Waarschijnlijk vormen die paar duizend velomobielrijders een te kleine doelgroep om de moeite nemen hun software aan te passen.

Wat dan te doen als we racefietsers niet willen pesten maar toch als ligfietser onze resultaten willen delen? Strava zelf adviseert om eigen ritten met een velomobiel te 'vlaggen' of privé te maken. Een eigen activiteit 'vlaggen' als gevaarlijk of oneerlijk voelt voor mij niet goed. Ik heb tenslotte op eigen kracht de prestatie neergezet en ik wel al helemaal niet het cliché-beeld versterken dat ligfietsen gevaarlijk zijn. Als 'privé' markeren doet juist het waardevolle sociale karakter van Strava teniet.

Een tijdje heb ik gedacht 'vlag mij maar lekker totdat Strava contact opneemt, dan ga ik wel weer zeuren om het toevoegen van een klasse voor velomobielen'. Ik heb besloten die tactiek niet meer te volgen. Om te beginnen geloof ik niet meer dat Strava naar ons gaat luisteren. Ten tweede is voelt het heel irritant om gevlagd te worden. Vooral het anonieme karakter staat me erg tegen. Als iemand me het gewoon vriendelijk zou verzoeken om een rit privé te maken zou ik daar zonder mokken aan tegemoet komen, maar anoniem vlaggen doet mij de kont tegen de krib gooien. Tot slot blijft het rijden van KOMs onsympathiek ten opzichte van racefietsers dus ik zocht een andere aanpak.

Wat ben ik dan nu van plan? Ik ga zeker niet mijn eigen ritten vlaggen en ik wil ze ook kunnen delen met anderen (en ik zie ook graag de ritten van anderen). Als compromis ben ik van plan om voortaan ritten waarop ik een KOM rij na enige dagen op privé te zetten. Uiteindelijk pak ik daar niemand een KOM mee af en kunnen we zo als ligfietsers toch ook prestaties delen. Als in die paar dagen iemand me toch gaat vlaggen - wat ik wil voorkomen door als beschrijving toe te voegen dat ik de rit privé zal maken - dan ga ik alsnog van de gelegenheid gebruik maken om bij Strava om een aparte categorie te vragen.

Misschien zou het helpen als racefietsers solidair zouden zijn en ons zouden kunnen helpen in ons verzoek aan Strava om een eigen klasse.

10 opmerkingen:

Piet zei

Goed verhaal René. Dat gevlag gezeur op Strava begint mij wel een beetje de strot uit te hangen. Volgens mij heeft deze een afzonderlijke categorie voor velomobielen: http://www.velohero.com/nl/trainingslogboek.html
Ik ben van plan deze een tijdje naast Strava te gaan gebruiken en als het goed bevalt stop ik wellicht met Strava.

rv zei

Het leuk van Strava is ook de community. Daarmee bedoel ik niet alleen de community van velonauten maar de community in bredere zin. Ik vind het leuk om te zien wie ik onderweg tegen ben gekomen, welke route en wat voor een afstand die persoon afgelegd heeft, hoe vaak hij of zij fietst etc. Ik ben ook groot fan van de flyby's. Omdat Strava de defacto standaard is, is er niet echt een alternatief.

Unknown zei

Hoi René,

Herkenbaar allemaal en je voorgestelde strategie heb ik ook wel eens toegepast. (Ook al heb ik feitelijk nauwelijks last van flaggen, voelen KOM's niet alleen maar goed, het is op sommige plaatsen te makkelijk, op sommige ook helemaal niet trouwens).

Ik stel me alleen zo voor dat een eigen categorie totaal niet leuk is. Die enkele Velonauten hier in de buurt maken geen community voor wat betreft vergelijken van prestaties. Het leuke sociale aspect van Strava is voor mij ook voor 90% het contact met mij bekende racefietsers uit de buurt.

Mijn ideaalbeeld is dat we ons volop kunnen vergelijken met andere fietsers, maar alleen dat de KOM's van een velo een sterretje of zo krijgen, zodat racefietsers zich niet bestolen hoeven te voelen van hun KOM's.

Dat gaat vast niet gebeuren, maar toch.

De tijd zal het leren of Strava houdbaar is, maar het het voegt voor mij echt wel wat leuks toe aan het fietsen.

Quezzzt zei

Ik weet niet of strava latijd het beste in de mens naar boven haalt.....op een fietspad naast een woonwijk waar aan de andere zijde van dat fietspad ook een grote kinderspeeltuin gelegen is halen wielrenners snelheden tot aan 47 km/u !!

Ik heb puur omdat ik het kan hun record even verpletterd met 51 km/u maar werd nog geen half uur later "geflagged"

Er was wel 1 belangrijk verschil : ik reed zo snel om 03:00 s'nachts waneer er werkelijk niemand op dat fietspad is. Ik denk niet dat dat van die wielrenners gezegd kan worden...ik zou ze stuk voor stuk ook moeten flaggen voor extreem gevaarlijk gedrag.

rv zei

(oeps net onbedoeld weer een KOM gereden : https://www.strava.com/activities/867191481/segments/21113384293 - inhoudelijke reactie volgt nog)

rv zei

@Henk-Jan: een geheel eigen categorie zonder racefietsers zou idd niet leuk zijn. Misschien een idee dat Strava velomobielen gewoon als een aparte categorie fiets opnemen, zoals nu bijvoorbeeld de tijdritfiets, en die categorie dan standaard niet mee laten tellen bij de rankings. Voor premium-accounthouders - ik snap dat ze ook geld willen verdienen - zouden ze de optie kunnen maken om - zoals er nu ook een aparte ranking is op leeftijd; ook een ranking te bieden waarin velomobielen wel meegeteld worden (en / of velomobielen apart).

@Quezzzt; ik heb het sterke vermoeden dat veiligheidsoverwegingen in praktijk zelden meetellen bij het vlaggen. Ik vind het ook jammer dat vlaggen nu anoniem gebeurt.

Unknown zei

Toevallig ben ik woensdag geflagd, 3 KOM's is wel wat veel van het goede... wel jammer, want dan telt het ook niet mee voor de distance challenge en vanzelf ging het echt niet.
Ik vrees nu toch dat er dit seizoen meer gaan komen, met de nieuwe Schwalbe's One rijd ik echt harder.

Je voorstel klinkt goed, wel laten zien, maar niet meetellen.
Als je lid bent van een Strava club, zoals Velomobile club world wide, kun je wel een onderlinge afstandvergelijking krijgen. Daar is ook een aanknopingspunt om wel een ranking te maken in vergelijking met racefietsers.

Piet zei

Met dit soort stalkers wordt Strava wel vervelend: https://www.strava.com/activities/797846577#comments

Piet zei

en deze: https://www.strava.com/activities/839275651#comments

rv zei

Ik geef er toch maar de voorkeur aan zelf te vlaggen. Ik meld er van bij "velomobile". Als ik ritten 'privé' zet dan kan ik ze bijvoorbeeld ook niet meer linken op mijn blog.