F-Lite banden lopen inderdaad lekker en snel maar ik twijfel er nog aan of het de band voor mij is. De eerste heb ik na minder dan 1000 km moeten afschrijven. Ik kreeg na een km of 500 een lekke band door een wat groter stuk glas. Het gat was dermate groot dat het me verstandig leek om ook aan de binnenzijde van de band een plakker te doen. Dat werkte zo goed dat ik in ieder geval een paar honderd kilometers verder kon rijden zonder lek te gaan. Echter, toen ik afgelopen woensdag wat aan de Quest ging sleutelen (verstevigen bevestiging zitje) viel het me op dat de band niet meer net rond was. Zelfs op de foto is dit te zien.
Bij nadere inspectie bleken er juist in deze band ook erg veel kleine scherpe steentjes te zitten. Bij de band aan de andere zijde was dat nauwelijks het geval. Hoe dan ook, ik heb deze F-Lite moeten afgeschrijven. Gelukkig had ik er nog ééntje liggen zodat ik nu niet Pippi-Langkous hoef te rijden.
Ik geef de F-Lites nog wel een kans. Wellicht was dit stomme pech (wie rijdt er dan ook direct na Oud en Nieuw door Culemborg...) & bovendien was mijn eerste ervaring met de Shredda ook zeer ongelukkig (bochel in band, productiefout?).
18 opmerkingen:
Hallo René,
De meesten doen wel iets langer met de F-Lite, ik heb er ook al een paar letterlijk tot op de draad versleten. Een beetje geluk moet je wel hebben, lekrijden valt zelfs met M+ banden niet helemaal uit te sluiten......
Groeten, Adri.
Mijn F-Lites hebben na 2800 km ook enkele dergelijk grote gaten, maar ik rij er gewoon mee door. Met de roze latex binnenbanden valt het extra goed op bij mij. Toch heb ik nog maar één lekke band gehad in deze 2800 km, terwijl ik deze 2800 km volledig in het winterseizoen heb gereden. Ik denk dat de latex banden in combinatie met Joe's Sealant wel enkele lekken hebben voorkomen. Met de Shredda's kan ik 8.000 km rijden, als ik met de F-Lites 5.000 tot 6.000 km haal ben ik tevreden. Wie snel en comfortabel wil rijden moet de beurs trekken. De kilometerprijs zal bij Marathon+ het laagst zijn, maar voor mij geldt dat het fietsplezier dan ook het laagst is.
Overigens ben ik van plan Ride-on anti-lek vloeistof te gaan gebruiken als Joe's Sealant is uitgewerkt. Anti-lek vloeistof werkt meestal het beste bij tubeless banden, daarna met latex binnenbanden en het minst goed met butyleen binnenbanden, hoewel het ook dan nog steeds werkt.
Een interessante test is deze: http://www.slowtwitch.com/Products/Things_that_Roll/Tires/Sealant_Test_-_Part_1_4147.html
Even off topic; nog over het flaggen van de vorige posting van Rene.
Zojuist kom ik erachter dat je een geflagde rit heel eenvoudig kunt splisten in 2 of 3 ritten. Zo kun je heel snel het gewraakte stukje, de KOM, eruit halen, maar blijft verder je registratie prima op orde. Ik vind het een heel praktische mogelijkheid en zolang er niks beters is kan ik hier goed mee leven.
Ik rij tussen 6000 en 8000 km per jaar met een stel F-lites. Per jaar heb ik 1 soms 2 lekke F-lites. Zit er een door een stuk glas of scherp steentje veroorzaakte snee in tot op het canvas, dan plak ik meteen een plakker in de buitenband. Dan kan er geen water inkomen, worden de karkasdraden niet aangetast en blijft de band stabiel en mooi rond lopen.
De F-lite is de enige band die in de winter echt licht blijft lopen. Ik rij de hele winter door en kan altijd 40 tot 45 km/u blijven rijden zonder dat mijn hartslag boven 120 slagen per minuut komt.
Een zeer belangrijk voordeel is dat een F-lite bij een lek in enkele seconden van de velg is te trekken. Dat lukt bij koude met geen enkele andere band. Ik heb altijd een F-lite met licht opgepompte binnenband in de fiets. Eergisteren had ik mijn eerste lekke F-lite in een jaar. Ik heb voor de aardigheid getimed hoe lang het duurt voor ik weer onderweg was. In precies 5 minuten heb ik de lekke F-lite gewisseld voor een nieuwe, opgepompt tot 5 bar en was ik weer in de fiets. Voor mijn gemak laat ik in de winter de buitenste wieldoekjes thuis. Hoef ik die niet te demonteren, te monteren en kunnen ze ook niet wegvliegen met harde wind.
Nog even een reactie op de sealant. Met 1 tot 2 lekke banden per jaar haal ik al jaren het gedoe met de sealants niet meer op mijn hals. Latex binnenbanden lopen iets lichter, maar ik vertik het om meer dan 1x per maand mijn banden op te pompen.
Als ik in het ongunstigste geval twee lekke banden per jaar heb, ben ik totaal een goede tien minuten bezig om weer te rijden.
Ik heb verder ook met de verschillende sealants in combinatie met butyl binnenbanden en F-lites slechte ervaringen.
Als het dan toch niet werkt en je moet alsnog een binnenband verwisselen zit je met een ongelofelijke smeerboel die ook je ventielen nog eens verstopt.
Mijn oprechte conclusie, sealants zijn voor mij totaal waardeloos.
Na jaren gereden te hebben met Marathon Greenguards overgestapt op F-Lites gevuld met de antilek vloeistof van Velomobiel.nl. Een erg comfortabele band.
Vandaag na 560 kilometer met de F-lites stond mijn Quest scheef, een lekke bandere linksvoor
@Piet: je ziet het niet heel goed op de foto maar de band is echt niet meer rond.. Rij jij daar serieus nog mee door?
@Wim: Het makkelijk monteren en verwijderen zonder bandenlichters is absoluut een groot voordeel. Knoeien met sealant zie ik ook niet zo zitten, verwacht dat de meerwaarde klein is en heb ook geen zin in geknoei.
F-lites zijn steentjes magneten. En sneetjes in het loopvlak door scherpe steentjes zijn ook normaal. Vaak zitten de scherpe steentjes er ook nog in op weg naar de binnenband.
Ik rij maar iets van 1000-1500 km pj met de Quest. Genoeg om al enkele F-lites helemaal aan gort te hebben gereden. Heb ik destijds ook op mijn blog gezet met foto's. Het kan me niets schelen dat anderen 100.000 km halen op zo'n bandje, ik kan dat proefondervindelijk niet !
Ik heb er tegenwoordig Shredda's onder zitten. Die hebben die sneetjes niet.
@Quezzzt, opvallend idd dat de Shredda's dat niet hebben. De F-Lites lijken hierin op Kojaks, die hingen na een tijdje ook vol met kleine steentjes.
@René, Ik heb net zo'n groot gat in de band, maar merk niet dat de band niet rond meer is. Ik neem aan dat dit bij het uitrollen zeker voelbaar moet zijn. De greenguards onder mijn vorige Quest hobbelden tijdens het uitrijden, hoewel er met het profiel niets mis was.
Dat F-lite's razendsnel zijn weten we wel. En dat er voorstanders zijn en tegenstanders ook.
Ik ben een fan van deze band, rijdt er al jaren mee. Het is wel een gevoelige band voor ruwe oppervlakken en scherpe voorwerpen. Tja zo heeft elk voordeel een nadeel.
Ik rijdt altijd met 6 bar en een goed afgestelde sporing. jammer genoeg rijden veel collega's rond met teveel toe- of uitspoor, hier kunnen ze niet tegen. Verkoop daarom ook een speciaal onderdeel hiervoor. Ook het rijden met te lage druk in de banden geeft extra slijtage en plakken van steentjes. Als de druk te laag is, is de vervorming te groot als de band het wegdek raakt, hierdoor gaat de band open staan en pakt het losse steentjes op, (genoemd als plakken) heb je genoeg luchtdruk in de banden, dan heb je daar veel minder last van, nadeel is dat je minder comfort hebt, maar hij stuurt lekker strak in de bocht.
Ik heb 1 setje per jaar nodig, met ongeveer 10.000 km op jaarbasis. En rij regelmatig op twee wielen door een bocht.
Liefhebbers van Shredda's moeten zuinig zijn op hun bandjes, ze worden niet meer gemaakt. Het productieproces van de Shredda's is nooit goed onder controle gekomen. Het percentage banden dat onrond was was heel groot.
6 bar zoals Peter in de F-lites pompt is wel heel hoog. Maximaal mag er volgens Vredestein 4 bar in. Ik weet dat het tot 5,5 bar goed gaat, maar 6 bar is heel veel.
F-lites pakken weinig steentjes op tot ongeveer de helft van de levensduur. Ik leg er in November twee nieuwe op die in de winter nauwelijks of niet lek gaan. In de zomer is het sowieso geen probleem en verslijt ik de F-lites totdat ze helemaal glad zijn.
Hallo Wim, met 4 bar zijn F-lite's dweilen onder je fiets, dan willen ze niet meer door de bocht, en dat hoor je vaker van mensen, met 6 bar heb ik geen problemen gehad. Als ze tegen de 5 bar zitten merk ik het al tijdens het fietsen, ze reageren anders en het fiets zwaarder.
Ik raad aan om ze wat harder weg te zetten, ze rijden strakker en minder lek.
Ik fiets met 5 bar in de F-Lites.
Kan alleen maar zeggen dat ik wou dat ze onder de DF konden onder de Q reden ze voortreffelijk, dweilde wel iets alleen in de wintermaanden gebruikte ik de M+ deze heb ik vier winters achter elkaar gebruikt, ca. 22.000km. zonder een keer lek gehad te hebben. De F-Lites zomers, ik denk 1-2 keer lek per jaar. Gelukkig nooit zulke glas japen als op de foto, canvas is ook door, kan een klapper worden daar kan alleen de M+ tegen. Rij nu met natte dagen de Durano+ (lopen ook op 9 bar best zwaar) maar sturen lekker strak en veel grip op natte weg. Als het droog is de Conti sportcontact2 op 6 bar, nu aan 2e setje bezig in 14.000km en nog niet lek gehad, peuter wel af&toe glasjes en steentjes uit het loopvlak. Rij uiteraard met 2 setjes wielen, wisselen kost mij 2 minuten en kan het veelvoudige aan ergernis in de kou en nattigheid voorkomen.
Hoi Willem,
Als DF rijder nu 900 km gereden op de Schwalbe One 2016 op aanraden van Ymte. Echt een geweldige band, qua snelheid en comfort. Door zijn soepelheid vraagje je ook bij 8 bar af of de druk wel klopt, hij is nog steeds vervormbaar. Ride on in de binnenband gedaan omdat ik nogal wat lekke Durano's had gehad. Het is een smalle band, heerlijk in de bochten. Het loopvlak ziet er nog goed uit, dus de duurzaamheid lijkt mij niet dramatisch slecht te worden, maar de tijd zal het leren. Ten opzichte van Durano (plus) een wereld van verschil.
Dank je wel Henk-Jan, goede tip dus ik heb nog 4 Durano+ in de aanbieding hoor ik net.
Een reactie posten