zondag 10 april 2016

Fietsers wakker worden!

Ik snap het best

Ik snap het best dat reguliere ligfietsen nooit populair zijn geworden. In de stad hebben ze eigenlijk alleen maar nadelen. Buiten de stad (het merendeel van de fietsers is daarmee al afgevallen) kunnen ze voordelen hebben. Sommige modellen zijn zeer comfortabel maar een deel daarvan is weer absurd traag of komt echt een helling niet op. Voor fietsvakanties bestaan er hele fijne modellen. Andere ligfietsen zijn flink snel maar doorgaans zijn die weer weinig comfortabel, eng laag of klimmen slecht. Hier komt nog eens bij dat ligfietsen een serieus imageprobleem hebben. Je bent naar het schijnt al snel een veganistische zuurpruim als je zo'n ding berijdt.

Zeker op een mooie dag als vandaag kom je hordes fietsers tegen die lekker de stad uit willen om alleen of in een groep lekker een flink eind te rijden, liefst in een sportief tempo. Net als ik dus. Mijn RaptoBike 2x28" is een beetje een fiets in de categorie die deze heren (en enkele dame) berijden, maar dan flink sneller, en zelfs heuvel op niet trager. Toch zou ik niet willen er de kost mee te moeten verdienen deze superfiets aan de reguliere weekendrenner te slijten. De bijna horizontale lichaamshouding vormt voor de meesten een te grote drempel.

Ik snap er niets van

Ik snap er niets van dat de renners, de doorgaans 'middle aged men in lycra' (mamils) die net als ik genieten van het sporten, het buiten-zijn, het afleggen van flinke afstanden, liefst met een zo hoog mogelijke snelheid, als het even kan met ook nog wat speelse onderlinge competitie, niet veel vaker kiezen voor een velomobiel. Is het de groepsdruk om te conformeren? Is het de prijs? Is het dat zo'n fiets wat lastiger te stallen is? Ik kan me voorstellen dat dat allemaal meespeelt maar niet in die mate dat een velomobiel toch een zeldzame verschijning is. Mijn Quest is niet een beetje maar echt flink veel sneller dan een racefiets, mijn Quest is ook nog eens comfortabeler, mijn Quest kan bovendien flink wat spullen vervoeren & ik vermoed dat mijn Quest ook nog eens veiliger is. Wat wil je nog meer?

Jongens en meisjes, wakker worden! Je rijdt helemaal niet snel als je 35 km/h doet. Zonder topsporter te zijn hoef je je niet eens absurd uit te sloven om 45 km/h te fietsen. Zonder ondersteuning! Je hoeft niet te stoppen je fiets als forensvoertuig te gebruiken als het kouder is dan 10 graad Celcius. Jongens en meiskes, jullie begrijpen niet welke enorme potentie de fiets nog biedt buiten het archaïsche model dat jullie nu onder jullie in lycra gehulde derrières hebben.
Soms zou ik dit uit willen schreeuwen als ik weer eens een groepje renners met 10 km/h snelheidsverschil of meer inhaal.

Ik vrees dat ze mij nu maar een irritante valsspeler vinden, een uitslover die ongetwijfeld een elektromotor ingebouwd heeft.

8 opmerkingen:

Tim zei

Heel herkenbaar, ik doe aan allebei. Heb een Quest, maar ga met de tourclub altijd met de racefiets natuurlijk. Ik denk dat de velomobiel vooral geschikt is om te forensen, maar sociaal minder geschikt is. Je kunt slechter met elkaar communiceren wat op de racefiets makkelijker is.

Natuurlijk kun je met een velomobiel veel sneller, comfortabeler en kun je veel meer meenemen, maar ik denk dat de hoge aanschafprijs (zeker als je ook nog een dure racefiets hebt) mensen afschrikt en ook het feit dat je m thuis kwijt moet kunnen niet meewerkt. Als je er echter ooit heen hebt gehad om te forensen wil je nooit meer wat anders vind ik. Dus hoe de mensen IN de velomobiel krijgen.

velofan zei

Uit het hart gegrepen René! Heel herkenbaar!

Groet, Richard

atrikecalledquest zei

Tja, als al je vriendjes een racefiets hebben, dan koop jij natuurlijk ook een racefiets. Da's logisch.
En het voordeel dat je sneller gaat met een ligfiets kan je tegenwoordig makkelijk kompenseren met electische ondersteuning en hé, electrisch ?!?, dan ben je nog groen bezig ook !
;-)

André.

Belle zei

Ik neem aan dat de meeste wielrenners in clubverband trainen voor wedstrijden waar een velomobiel niet in wordt toegelaten. Dus dit is zoiets als tegen tennissers roepen dat een badmintonracket lichter is. Laat ieder gewoon lekker zijn eigen ding doen.

Quezzzt zei

Niet de prijs want collega's van mij leggen zonder met de ogen te knipperen tot 7000 euro neer voor exclusieve uitvoeringen van titanium of carbon koersfietsen of MTB's.

Maar niemand van mijn vele collega's is in die 4 jaar dat ze geconfronteerd worden met mijn Strada en later Quest in de parkeergarage naast alle scooters of voor de ingang van het rangeerverbijf op het idee gekomen er ook een aan te schaffen.

Ze beschouwen mij ook als een zonderling met zo'n apparaat te rijden. Er worden onderweg tegenwoordig ook veel smartphone camera's op mijn velomobiel gericht, vaak vanaf scooters. Ik denk dat fietsen in zo'n "banaan" vooral not done is omdat iedereen naar je kijkt als zonderling. Wel (potentieel) snel maar niet cool want je moet trappen en zweten. ( scooter rijders ) Wel snel maar niet cool omdat het "onsportieve" fietsen zijn die snel rijden zonder sterke heroische renner van naam en aanzien. Wielrenners zouden uitgelachen en daarna uit hun groep gestoten worden als ze met zoiets gaan rijden.

Desalniettemin groeten veel wielrenners mij als ware ik een soortgenoot. Zij zien ons dus wel degelijk ls mede fietspad snelrijder wat we vaak ook zijn. Toch zijn niet alle wierenners blij, zeker niet op wedstrijden waar hun glorie "gestolen" wordt als ze niet als eerste finishen, maar zelfs niet op de weg waar eentje al een zijn neus expres leegspoot toen ik langskwam. Gelukkig op het vizier, en dan is je velomobiel weer niet snel genoeg om te keren en zo'n figuur in te halen....en misschien maar goed ook, ik heb 1 x een politiecel van binnen gezien ( aan de verkeerde kant dat is ) en heb geen lust daar weer zonder veters en riem ingegooid te worden :-))



rv zei

Hoi Belle,

Zeker als het gaat om vrijetijdsbesteding hoef ik niet als een zeloot mensen te bekeren tot het 'enige ware fietsen'. Zeker niet! Laat de racefietsers vooral lekker genieten van de tochtjes op hun rijwiel.

Maar toch... Waar het mij uiteindelijk om gaat is onze fietsinfrastructuur. Beleidsmakers en ontwerpers van infrastructuur doen nu alsof de fiets maximaal 25 km per uur kan en richten daar Nederland op in. Als die ontwerpers van onze infrastructuur zouden beseffen dat je zonder ondersteuning ontspannen een uur lang 35 km/h kan fietsen op een goed fietspad én daar dan naar zouden ontwerpen, dan zou dat ingrijpende gevolgen kunnen hebben voor hoe we ons in Nederlands verplaatsen. Goedkoper, milieuvriendelijker, aangenamer, gezonder, mooier... Daarom zou ik hen graag in een velomobiel zien te krijgen.

Behalve dat de ontwerpers van de fietsinfrastructuur kennis nodig hebben van de daadwerkelijke potentie van de fiets is natuurijk ook maatschappelijk draagvlak nodig voor de benodigde aanpassingen in de infrastructuur. Dat kan alleen met voldoende kritische massa. Dat is de reden dat ik misschien toch een beetje als een zeloot het rijden in een velomobiel wil promoten.

Op een heel anders vlak; wat ook meespeelt is veel banaler en dichter bij huis. Ik heb echt het idee dat de gemiddelde wielrenner me als valsspeler ziet omdat ik vast een motortje ingebouwd heb. Ik schijf hier dus ook een beetje om me te verdedigen tegen mogelijk enkel slechts ingebeelde verwijten.

'Don Quichotte'

rv zei

Hoi Quezzzt,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb toch ook wel het gevoel dat juist racefietsers me min of meer als soortgenoot zien. Interessant dat ik dat gevoel vooral heb als ik mijn coole Casco speedster helm + flitsend vizier op heb. Als ik enkel met petje en zonnebril fiets meen ik minder toegenegen reacties te bespeuren.

Groet, René

PLW Smits zei

Tja, wielrenners, ik kom ze niet al te vaak tegen, behalve op de zondagmorgen dan. Volgens mij draait het dan ook vooral om de vraag: "wil je iedere werkdag door weer en wind in een velomobiel forenzen?". Als het antwoord van de gemiddelde wielrenner daarop ja is, dan ben ik benieuwd wat hen dan let.