Voor mijn lengte van 1m87cm heb ik een lang bovenlijf. Ik fietste daarom met het stoeltje van de Quest in de laagste stand, maar eigenlijk had ik het liever nog een centimeter of 2 lager gehad.
Ik besloot daarom de ophanging van het zitje aan te passen zodat het verder naar beneden kan. Allert van Velomobiel.nl adviseerde me om het zitje onderaan direct vast te maken op de beugels die aan de wielkasten zitten. Ik verwijderde daartoe de metalen plaatjes van het zitje en boorde het gat uit dat het meest voor- en onderaan zit met een 6mm boor (het gat was 5mm). Nu kon ik het zitje weer bevestigen met de bout die hier in de standaard constructie voor gebruikt wordt.
De situatie bij de beugel achter was wat lastiger. De beugelklem zou in ieder geval verder naar beneden geplaatst moeten worden maar dan zou ik 'm niet met de drie daarvoor bedoelde boutjes vast kunnen zetten, tenzij ik deze boutjes lager zou plaatsen. Ik besloot dat niet te doen want die boutjes zitten vastgelast op een metalen plaatje dat binnenin de wielkast vastgelijmd is. Ik dat geen zin om die constructie los te moeten breken.
Ik koos voor een oplossing waarbij ik de laagste van de drie boutjes wel zou kunnen blijven gebruiken. Onder die boutjes zou ik de klem met twee nieuwe boutjes aan de wielkast vastzetten. In de beugelklem boorde ik hiertoe drie gaten van 5mm, 2cm hoger dan voorheen de hoogste gaten. De bovenste twee gaten zitten daarmee in het schuine gedeelte van de beugel. Deze twee was ik niet van plan om van een moer te voorzien maar ik moest ze wel boren omdat ik de klem anders niet helemaal tegen de wielkast zou kunnen plaatsen.
Na het plaatsen van de beugelklem op de wielkast, dus twee centimeter lager dan normaal, boorde ik door de buitenste twee rijen gaten van de beugelklem twee gaatjes door de wielkast heen. In die twee gaten door de wielkast plaatste ik twee boutjes (die ik over had door het verwijderen van de metalen plaatjes op het zitje). Om in de wielkast te kunnen werken moest ik wel eerst de achterband verwijderen. Voor wat extra sterkte plaatste ik in de wielkast achter de twee boutjes een metalen plaatje waar de boutjes ook doorheen gaan.
De beugelklem achter zit nu dus weer vast met 3 boutjes met moertjes. De hoogste twee boutjes van de oude constructie eindigen in de nieuwe gaatjes in het schuine gedeelte van de klem en zijn niet van een moertje voorzien.
Na het verlagen van het zitje moest ik het crankstel nog een centimeter of twee naar voren plaatsen en uiteraard ook de ketting wat verlengen.
Het stoeltje zit voor mij nu perfect. Niet te laag, niet te hoog. Wel is het met deze configuratie zinvol om het Ventisit neksteuntje te gebruiken. Voorheen had dat voor mij geen toevoegde waarde maar nu zit mijn nek dicht bij de achterrand van de kuip.
Het fietsen met het verlaagde stoeltje is zeer aangenaam. Niet alleen gaat het rijden merkbaar sneller, de meer horizontale houding helpt ook een houten kont te voorkomen.
5 opmerkingen:
Ik heb die 'beugelklem' ook laten zakken, maar ik heb er aan de bovenkant gewoon een paar gaatjes extra in geboord.
Daardoor zakte dat ding voor mij meer dan voldoende.
Ik heb ook de stoel op de bodem staan, ik kijk ook maar net over de rand van de neus.
Niet omdat ik lang ben, maar zo wordt een n principe wankele Quest een stuk stabieler in snel genomen bochten. Een Strada zal het nooit worden - die kun je vierkant de bocht om haken aan ~ 30 km/u - maar met mijn Quest neem ik die haakse fietspad bochten ook met ~30 km/u, alleen dan met gebruik van de hele breedte van het fietspad voor en na de bocht.
Het is extreem hoeveel verschil het maakt als je zwaartepunt ook maar een centimeter hoger ligt dan zou kunnen.
En nu je het noemt ja de nekrol. Ik geniet er iedere rit van. Zou standaard erop moeten zitten :-))
De lagere houding zal idd ook weer net wat meer bochtenstabiliteit opleveren. Mate waarin is voor mij nu lastig in te schatten omdat ik net al die aanpassing met de veren heb gedaan: dat maakt enorm veel verschil.
Velomobiel.nl heeft voor mij de stoel in de laagste positie gezet. Hiervoor zijn de omgebogen randen aan de stoel aan de onderkant afgeslepen, de plaatjes aangepast (gaten op andere plekken) waarmee de stoel bij de voorwielen vast zit.
Ik dacht misschien ook nog wat winst te behalen door wat van de randen van het zitje af te zagen/ slijpen zodat de onderkant nog wat naar beneden zou kunnen. Dat bleek echter geen zin te hebben omdat het zitje nu al op een paar mm na het afdekplaatje van het kettingwieltje raakt. Gaat precies goed dus.
Bovendien zou door het verlagen van het onderste deel van het zitje mijn hoofd juist weer wat verder omhoog komen als de positie van de achterbeugel gelijk zou blijven.
Een reactie posten