maandag 5 januari 2009

Vroeger / stoere verhalen

Als je net een Quest hebt is het spannend de fiets te leren kennen. Naast meer "technische" vragen zoals "hoe stuurt het", "hoe is het comfort" spelen voor mij ook vragen als "zal het me lukken 2x per week te forenzen", "hoeveel kilometers kan ik er in een rit mee rijden" maar vooral toch "wat voor een snelheid kan ik er mee vol gaan houden?"

Behalve dat de fiets nieuw voor me is heb ik afgelopen jaren nooit echt veel gefietst. Hooguit 2000 km per jaar. Het is dus niet alleen wennen aan de fiets maar voor mijn lijf ook weer wennen aan het fietsen.

Er was een tijd dat ik wel veel fietste. Zo'n 10 jaar geleden. Ik reed toen onder andere met een Optima Baron Lowracer en een Verhees Alleweder. Jammer dat ik toen geen log bijhield want nu vraag ik me geregeld af hoever, hoevaak en vooral dus ook hoe hard ik destijds fietste. Dit besef vormt een belangrijk motief nu wél een (web-) log bij te houden.

Wat ik me kan herinneren van vroeger is denk ik op zich niet echt gekleurd, maar ongetwijfeld ook niet representatief. Hier wat flarden uit het stoerdere deel van mijn fietsgeheugen:

Van het rijden met de Verhees kan ik me weinig details herinneren. Met een harde rugwind reed ik een keer binnen twee uur van Utrecht naar mijn werk in Den Haag (~ 75 km). Op goed asfalt ging het stukken met 50 km/h! Dat forenzen was echter zeer incidenteel (ik woonde ook in Den Haag).
Een beeld dat ik nog heb is dat ik een keer op mooi asfalt met gunstige wind ingehaald werd door een auto en daar toen in een sprint met 60 km/h achteraan ging. Sprinten ligt me trouwens sowieso wel. Op CycleVision 1999 werd ik met de Baron tweede ongestroomlijnd op de 200 meter sprint met vliegende start. Ik reed toen iets van 71 km/h (met harde wind in de rug).

Op de Baron met de staartstroomlijnpunt reed ik zo rond het jaar 1999 buiten de bebouwde kom standaard harder dan 40 km/h. Dat kostte me dan wel enige moeite vol te houden. Ik deed het overigens ook alleen als het mooi weer was. Dat jaar reed ik ook de 6-uurrace op CycleVision. Behoorlijk naïef, want ik fietste toen zelden verder dan 100 km, streefde ik ook daar naar 40 km/h. Al met al reed ik toen ruim 210 km. Na afloop kon ik met moeite naar Lelystad karren, naar het huis van Ymte alwaar ik logeerde.

In 2001 werd ik vader en kwam het fietsen op een laag pitje te staan. De 6-uurs op CV 2000 was lange tijd m'n laatste competitieve ligfietsactie. Op CV 2005 (?) zat ik te Zandvoort nog wel op de vermogensmeter. In mijn spijkerbroek en dagelijkse kloffie trapte ik 330 Watt gemiddeld. Toen ik er af kwam moest ik me wel groot houden om te verhullen dat ik nauwelijks meer kon lopen...

Goed, die stoere verhalen zijn nu dan ook opgetekend. Ik laat het verleden nu het verleden en richt me op de toekomst. Allemaal een fietsrijk & sportief 2009 gewenst!

PS: Bij een zoektocht op het archief van ligfiets.net vond ik in het kader van stoere verhalen een verslagje van een spontaan wedstrijdje tussen mij in de Verhees Alleweder en een aantal behoorlijk snelle racefietsers: Ingehaald....

Geen opmerkingen: