dinsdag 27 januari 2009

Licht, te veel of te weinig

Een tegenliggende bromfiets in het donker. Een bromfiets met een fors verblindend dubbel koplicht. Hij nadert minder snel dan verwacht. Pas vlak voordat we langs elkaar rijden zie ik ineens

HET IS EEN TRACTOR!

Het ding heeft blijkbaar alleen verblindende lampen op de motorkap, geen lampen die de breedte aangeven. Te veel licht of licht op de verkeerde plaatsen is erg gevaarlijk. Gelukkig reed ik voldoende rechts.
Te weinig licht is ook gevaarlijk. Tegenwoordig hebben bijna alle fietsen wel licht maar vaak stelt het zo weinig voor dat zelfs ik als medefietser ze dikwijls erg laat opmerk. Een belangrijke factor is hierbij dat andere lichten in de omgeving zo veel sterker en dus meer opvallend zijn dat die kleine zwakke lampjes of ledjes niet meer genoeg opvallen.

Iedere keer woon-werkverkeer is weer een les in voorzichtigheid. Hierdoor doseer ik ondertussen mijn kracht ook beter: in de bewoonde wereld rij ik rustiger (maar dat mag nog wel wat langzamer; vooral tussen scholieren) en daarbuiten rij ik harder (en dat mag ook best nog wel sneller; hoewel vandaag grotendeels pakweg 40 km/h gereden).

Vandaag 105 km gefietst, 1325 km in totaal.

Geen opmerkingen: