woensdag 23 november 2016

If they go low, go lower

Enige tijd terug had ik de ophanging van het zitje aangepast om dieper te kunnen zitten dan met de standaardconfiguratie mogelijk is. Ik had daarvoor de beugel achter het zitje verlaagd en het zitje aan de voorzijde direct aan de beugels op de wielkasten gemonteerd.

Ondertussen had ik het idee gekregen dat nog wat lager, en net nog wat meer naar voren, mogelijk zou moeten zijn. Zolang je zicht niet te veel vermindert heeft lager en meer naar voren zitten eigenlijk alleen maar voordelen. Je stroomlijn wordt beter en je zwaartepunt verschuift zo dat de fiets beter op de weg ligt en minder snel om gaat of sneller de bochten kan nemen.

Vandaag monteerde ik de beugel achter nog één gaatje lager (ik had de vorige keer een reeks extra gaatjes gemaakt, dat kwam nu goed uit). Omdat het zitje hierdoor ook naar voren komt haalde ik de bout waarop het zitje scharniert ook een plek naar achter (anders zou het niet meer passen). Die bout zat in het zitje eerst door het voorste en laagste gat (van de drie gaten van de metalen beugel die standaard op het zitje gemonteerd zit) maar nu moest 'ie ook verder naar achter. Het achterste en hoogste gat van de drie gaten in het zitje zat hiervoor op een nette plek. Door de hogere positie van het gat komt ook zo het zitje ook weer wat meer naar beneden. Het gat uitgeboord van 5 naar 6 mm en voila, alles past weer netjes. Het zitje hangt nu kort boven het huis van het kettinggeleidewiel maar komt er niet tegenaan. Perfect!




Direct een proefrit gemaakt en het zal vast verbeelding zijn maar ik meende te bemerken dat de fiets nu net weer strakker op de weg blijft liggen en ook de snelheid viel me vandaag niet tegen.

3 opmerkingen:

Dirk Smits zei

Met dank voor de beschrijving en de tips. Het hielp me eerder al om een Strada aan te passen aan mijn lengte (1m94). Na aankoop van een kap van velomobielonderdelen is een nog iets lagere zit, een must geworden. Ik heb de beugel al uitgeboord en zo verlaagd, zonder nieuwe bouten te plaatsen. De toevoeging van nieuwe bouten wat lager in de wielkast lijkt me inderdaad een goede optie om nog iets lager te gaan, en niet meer bij een bult in de weg tegen het dak van de kap te botsen: weekendwerk dus.

rv zei

Het klusje valt erg mee. Soms komt er nu wel wat vocht door de wielkast naar binnen (of zou dat ook al voor deze modificatie het geval geweest zijn). Misschien doe ik daar nog een keer wat aan (hoewel het in verhouding tot condens en zweet niet veel is).

Dirk Smits zei

De uitvoering valt inderdaad mee: het zitje is nog enkele cm lager gezet en alles past nu prima. Het metalen plaatje waar beide bouten door zitten is vastgelijmd en houdt bij mij het vocht tegen, vermoed ik: geen lek dus in de carrosserie ;-). Het enige aandachtspunt is de kettingrol onder de stoel: de bescherming erboven plaatsen is millimeter-werk geworden: Het stoelje drukt er makkelijk op en duwt deze dan tegen de kettingrol, met een schurend geluid tot gevolg. De bescherming wat verplaatsen naar voren verhielp het probleempje.