zondag 15 mei 2016

Lek door ruw canvas van Shredda?

Kort na een ritje bemerkte ik dat de Quest met linksvoor een platte band geparkeerd staat. Het lek blijkt zo ongeveer op de zelfde plek ten opzichte van de Shredda te zitten als het vorige lek. Net als dat wat spookachtige lek kon ik nu in de Shredda ook weer geen steentje, doorntje, stukje glas of enigerlei gat ontdekken. Wél zat er min of meer op de plek van het lek een ruwe plek aan de binnenzijde van het canvas van de Shredda. Uit een plekje met een doorsnede van een mm of vier leken de vezels van het onderliggende canvas boven te komen.
Ik probeerde de vezels wat weg te poetsen met mijn vinger. Dat leek het aantal losse vezels wat te verminderen maar tegelijkertijd wat ik ook bang met mijn gepoets de band eerder slechter te maken.

Is het überhaupt mogelijk ook een lekke band te krijgen door ruw canvas? Mogelijk door wrijving tussen binnenband en buitenband? Een Schwalbe maat 6 is een relatief smalle band voor de 40mm Shredda. Dat leidt ongetwijfeld tot extra kwetsbaarheid. Schwalbe raadt voor de 40mm Shredda zoals maat 6 als maat 7 binnenbanden aan, dus misschien eens maat 7 proberen?

Als wrijving mogelijk een deeloorzaak is dan zou misschien de oplossing ook daar kunnen liggen in het verminderen van de wrijving zelf. Als experiment heb ik daarom tussen beide voor- en achterbanden een beetje talkpoeder gestrooid. Volgens de gegevens van Wim Schermer zou dit sowieso een paar procenten in rolweerstand moeten schelen, mogelijk dus ook in dit soort lekken.

5 opmerkingen:

Unknown zei

Hoi René,

Volgens mij is het wel vaker vaak lastig om de oorzaak van een lek ondubbelzinnig vast te stellen. Naar mijn ervaring zijn met name de extra light binnenbanden soms wel heel kwetsbaar en natuurlijk al helemaal als ze nog flink uitgerekt worden. Ik heb echt het idee dat er een serie is geweest waarbij deze té kwetsbaar waren. Als je ze oppompte zonder buitenband zag je enorme verschillen in wanddikte.

Inmiddels rijd ik ook al weer een hele tijd probleemloos met extra lights dus het kan goed een incident zijn geweest, maar ik kijk tegenwoordig hier wel eerst naar, voordat ik ze gebruik.

Groet,
Henk-Jan

Wim Schermer zei

De Schwalbe 6 en helemaal de SV6a overleven absoluut niet in een 40 mm buitenband. Ze worden te veel uitgerekt en het minste of geringste is genoeg om een lek te krijgen. 35 mm is de grens. Beter is de SV7a, ook licht en blijft heel.
In het algemeen specificeert Schwalbe over de hele lijn een te groot bereik voor zijn binnenbanden.
Groeten,
Wim

rv zei

Dank Wim, ik ga meteen wat biba's 7a bestellen...

Piet zei

Het lijkt wel of er verschil bestaat tussen Shredda's. Met de eerste set had ik pas bij 8000 km mijn eerste lekke band. Met de tweede set heb ik bijna 8000 km gereden, waarvan 8x lek. Dus van een gemiddelde van 1 op 8000 naar 1 op 1000. Ik denk dat ik binnenkort maar weer eens een nieuwe set monteer en eens kijken hoe het dan gaat.

Gert Reilink zei

Ik werd zot van al die lekken. Altijd op ongeveer hetzelfde plekje. Maar nu is het leed al weer een week of 8 geleden. Eerst was het de linkerband. Na afschuren van klein oneffenheidje in de velg was het opgelost. Daarna de rechterband. Langzaam leeglopend tot op het werk 45 km. Elke keer heel klein gaatje, ongeveer dezelfde plek. In de buitenband een klein inkepingje, maar daar leek niets in te zitten. Tot ik de band eens keihard oppompte en beetje gesis hoorde. Fiets op de zijkant, wat pulken en geholpen door de luchtdruk kwam er een heel miniscuul glassplintertje uit de band. Ook het 2e leed was verholpen. Ik gebruik SV7 banden en heb talkpoeder gestrooid. Geen anti-lek vloeistof meer wat dat werd een soepzooitje met plakken.