zaterdag 16 april 2016

Stinkende lycra

Lycra fietskleding gaat op een gegeven moment stinken. Bij mij wel tenminste. Met de reguliere was kreeg ik de geur er niet uit. Na het wassen lijkt de geur verdwenen maar zodra ik er weer een beetje in zweet is 'ie weer terug. Ik zocht daar dus een oplossing voor. Op internet vond ik er twee:

  1. Kleding bevochtigen met glansmiddel voor de vaatwasser
  2. Kleding laten weken in azijn

Ik probeerde beiden. Met een busje glansmiddel (1 euro nogwat) kon ik net één shirt en twee thermohemden doen. Na ze bevochtigd te hebben liet ik ze een nacht in een emmer staan. Daarna waste ik ze mee met de reguliere was. Ook na fietsen is de geur nu verdwenen.
Een zelfde aanpak volgde ik met een ander shirt maar dan door 'm met azijn te bevochtigen. Zelf kan ik de geur van azijn redelijk hebben maar niet al mijn huisgenoten waren hier blij mee. Na het shirt meegewassen te hebben is de vieze lycra-lucht inderdaad verdwenen. De geur van de azijn helaas niet.

Conclusie: gebruik glansmiddel voor de vaatwasser om vieze geur uit lycra te verwijderen, tenzij je erg van azijn houdt.

2 opmerkingen:

velofan zei

Ik doe mijn shirts direct na gebruik in de biotex zodat de zweetlucht niet de kans krijgt op te drogen en in het shirt te trekken. Werkt ook goed.

groet, Richard

Kees van Malssen, oud-voorzitter NVHPV zei

zweetluchtjes worden door bacterien geproduceerd. Bij wassen op lage temperaturen (goed voor je lycra) overleven nogal wat bacterien. En zodra je weer zweet: hoera! dan kunnen ze weer luchtjes produceren. De middelen die je beschrijft doden de bacterien en voorkomen daarmee dat de volgende keer weer meteen luchtjes ontstaan. De truc van Richard zorgt dat de bacterien al meteen niet zich kunnen vermenigvuldigen en werkt daarom ook.
Zilver in je textiel werkt ook, want bacterien kunnen daar heel slecht tegen. Ook niet tegen koper trouwens.

Als je dus weet waarom je zweetlucht krijgt en waarom bepaalde middeleen helpen om er weer vanaf te komen, kun je dus ook even verder denken over welke andere middelen ook zouden kunnen helpen. Bedenk wel dat veel bacterie-dodende middeltjes op de langere duur ook wel eens slecht voor je lycra zou kunnen zijn, dus eerst even uitproberen op een (bijna) afgedankt shirt of broekje.