dinsdag 19 april 2016

Prototype oliedemper en stuggere vering

De Quest is een geweldige fiets maar over de wegligging was ik tot voor kort niet helemaal tevreden. De fiets heeft bij hoge snelheden soms de neiging tot schommelen (zowel links-rechts als voor-achter) en ook het achterwiel wil bij slecht wegdek nog wel eens wegdribbelen. Het schommelen doet afbreuk aan het rijcomfort en verhindert voor mijn gevoel ook om optimaal kracht te zetten. Het plots dribbelen van het achterwiel kan vooral bij snel genomen bochten flink schrikken zijn.

Recent had ik de wegligging en het rijcomfort al wat verbeterd door te gaan fietsen met bredere banden op lagere druk (Shredda en Almotion). Op internet werd aangeraden om die banden te combineren met kortere stijvere veren voor een beter bochtengedrag. Velomobiel.nl stelde voor dat ik ook een prototype van een nieuwe oliedemper zou uitproberen.

Prototype demper en stugge vering

Mijn Quest is nu dus uitgerust met kortere en stijvere veren voor en een experimentele velomobiel.nl-oliedemper achter. De oliedemper is gemonteerd aan de bestaande veerpoot waarin nog gewoon de reguliere stalen veer zit. De demper werkt zo dat vooral de uitgaande beweging gedempt wordt. De demper heeft dus vooral invloed op het uitveren, op het inveren heeft de demper minimale invloed.

Puur als experiment was het natuurlijk niet zo handig om in één keer twee variabelen aan te passen. Het is vaak lastig om enkel op basis van het rijgevoel te zeggen of nu juist de stuggere vering of de aangepaste demping een verandering in het rijgedrag veroorzaakt. Bij een eerste test 'op het droge' was in ieder geval mooi te zien dat de Quest bij het stevig indrukken van de achterzijde netjes omhoog komt, zonder wild te springen of na te veren. Duidelijk is dat de demping doet wat 'ie moet doen.

Rijgedrag

Sowieso is het best lastig om eerlijk het gevoel vóór met het gevoel ná te vergelijken. Voor mijn gevoel ligt de fiets nu duidelijk beter op de weg, het is alsof de fiets zich als het ware meer aan de weg vastzuigt. De fiets voelt minder aan als een 2CV en meer als een MG sportwagen. Bochten kan ik sneller en met meer gevoel van controle nemen. De fiets ligt minder schuin in de bochten en lijkt het zelf ook leuker te vinden om door de bocht gaan. Op oneven asfaltweggetjes waar ik voorheen wat last had van schommelen of deinen is dat nu grotendeels verdwenen (Achterdijk nabij Honswijk). Alleen bij een zeer slecht stuk snel omhoog (Achterweg nabij Vreeswijk) was dit nog wel wat waar te nemen.

Bij ervaringsverhalen over Quests die met een Risse demper zijn uitgevoerd wordt vaak gesteld dat drempels met hogere snelheid genomen kunnen worden zonder gelanceerd te worden. Inderdaad gaat het nemen van drempels beter maar het is vooral de 'landing' die minder bruusk is. Het effect van een demper is dat ongewenste resonantie van de vering tegengegaan wordt. Dit effect van demping merkte ik vooral bij de korte steile drempels in de Dorpsstraat van Slijk-Ewijk. Voorheen werd ik daar zelf met 30 km/h min of meer gelanceerd. Nu met oliedemper kon ik deze drempels met veel minder overlast nemen.

Veiligheid

Opvallend is dat ik gedurende de 250 km die ik nu met deze nieuwe veer-dempercombinatie heb gereden niet of nauwelijks last heb gehad van een dribbelend achterwiel. Ik heb geprobeerd dit theoretisch te begrijpen maar ik kom daarbij niet veel verder dan dat een demper resonanties beperkt en dat resonanties zeer nadelig kunnen zijn voor de wegligging. Mijn verwachting was dat de demper vooral impact zou hebben op trillingen met een lagere frequentie, zoals inderdaad het nemen van een drempel.

Nadelen?

Met stuggere vering en sterkere demping rijdt de fiets zoals al gezegd meer als een sportwagen. Dat bevalt me praktisch altijd beter dan de oude situatie. Onvermijdelijk merk je soms wel meer van de oneffenheden in de weg dan je zou willen. Vooral het effect van de stuggere vering voor is soms opvallend: op onderbroken wegbelijning met reliëf ging de fiets soms flink resoneren. Door bij te sturen eenvoudig op te lossen maar eigenlijk zou je willen dat ook de veerpoten vóór van betere demping voorzien zouden zijn.

Hoe nu verder

Het rijden met de oliedemper en de stuggere vering bevalt me heel erg goed. Ik denk dat het aan te raden is voor iedereen die doorgaans harder rijdt dan 40 km/h, zeker in combinatie met comfortabele snelle banden als de Shredda en de Almotion.
Velomobiel.nl levert deze nieuwe demper nu nog niet. Ik ben de eerste die met het prototype fietst. Velomobiel.nl zal zelf ook nog met deze constructie gaan experimenteren. Als de demper leverbaar gaat worden zal het mogelijk een andere uitvoering worden dan waar ik nu mee fiets.

5 opmerkingen:

Bram Smit zei

Prima ontwikkeling.....stalen veer met hydraulische demping !
Betaalbaar en betrouwbaar

Quezzzt zei

Ze gaan lekken na X aantal kilometer of hebben revisie nodig om dat te voorkomen. Dat is bij Risse niet anders en ook bij auto's niet, maar bij auto's donder je de oude schokbrekers weg omdat ze relatief goedkoop zijn.

Kan best de moeite waard zijn als je 10.000 km kunt rijden met sterk verbeterd comfort of veiligheid.

Danweer met 50/60 mm banden heb je geen betere dempers nodig omdat de banden dan al zelf 70 % van de schokabsorptie verzorgen en de veer en het dempende schuimrubbertje nauwelijks wat hoeft te doen. Ook niet bij 40 km/u+ rijden, korte ribbels of enorme schokken. Dat heb ik ooit met een filmpje met de camera op het achterwiel wel laten zien.

Maar dat is geen oplossing voor mensen die smalle banden willen. Daarvoor is de standaard vering niet erg goed. En idd die veerpoten zijn belachelijk oud en al die tijd ongewijzigd qua ontwerp. Daar mag wel eens aandacht voor komen en wel zodanig dat het in serieproductie tegen een redelijke prijs kan worden gemaakt. Eigenlijk liefst zoals autoschokbrekers die je wegdonderd als ze versleten zijn.

Piet zei

Mooi experiment. Toen ik mij Quest kocht wilde ik iets beters dan de standaard achterdemping, maar de Risse zou teveel nadelen hebben. Bij Velomobiel was nog één Merida luchtveerdemper aanwezig waar Theo goede ervaringen mee heeft. Helaas worden deze Merida dempers niet meer gemaakt, maar ik heb dit exemplaar in mijn Quest gekregen en dat komt goed overeen met jouw ervaringen.

René Voorburg zei

@Quezzzt: Als de oliedemper (= schokbreker) kapot gaat dan kan ik gewoon doorfietsen met een veerpoot die werkt zoals nu de standaard veerpoot. Ik mis dan enkel de verbeterde demping. Bovendien kan ik de demper er zo uitschroeven en vervangen. Ik heb geen idee wat de kosten voor de kale demper zullen zijn.

Quezzzt zei

Maar niemand gaat rondfietsen met een lekke demper. Velomobielrijders zijn geen gemiddelde fietsers met roestige kettingen, kapotte of afwezige verlichting en half lege banden...

Het komt op het zelfde neer : lek is actie ondernemen. Hoe duur dat wordt is idd afwachten en het kan een onderhoudskosten nadeel zijn tegenover een primitieve veer met schuimrubber wrijfweerstand elementje. Maar niet als die primitieve veer je doet kantelen en je stroomlijn twv 1500 euro beschadigd wordt...

Maar ik zei al ik juich verbetering/vernieuwing zeker toe. De oude veerpoot is al decennia ongewijzigd in gebruik en heeft nadelen. Dat is opvallend maar tot voor kort was het meerendeel van de verkochte velomobielen een Quest en de meeste rijders accepteerden de achterhaalde techniek van de veerpoten of verdiepten zich daar zelfs nooit in.

Nu er meerdere succesvolle velomobieltypen zijn moeten fabrikanten wel meer vernieuwen. Dat is een goede zaak voor de rijders denk ik.