zondag 16 november 2008

Forensroute getest

Het is de bedoeling om met de Quest regelmatig naar mijn werk te rijden. Met behulp van Google Maps en de fietsrouteplanner van de fietsersbond had ik een route van Houten naar Amsterdam-Zuid uitgepuzzeld die me vrij snel leek. Echter, er waren een paar punten waar ik me van afvroeg of het met een Velomobiel of überhaupt met een fiets te doen zou zijn.

Met dank aan de verschillende deelnemers van de ligfiets-lijst op Google Groups kreeg ik een aantal suggesties voor een betere route. Mijn oorspronkelijk plan zou met een Quest niet goed te doen zijn, noodzaak tot steken, afgesloten doorgangen onder de A2, slecht wegdek. Omdat ik een onbekende route niet meteen in het donker wil gaan rijden (zeker niet zonder GPS) heb ik de route vandaag in het licht uitgeprobeerd.

Ik ben erg tevreden over de route. Langs het Amsterdam-Rijnkanaal is het tegenwoordig in het algemeen goed fietsen. Industrieterrein Lage Weide bij Utrecht is enigszins een obstakel. Slecht wegdek, afgesloten stukken, maar wel te doen.

Waar ik met de Quest dus echt aan moet wennen zijn die stoplichten met knopjes. Soms moet je echt op een knopje drukken om groen licht te krijgen, soms ook weer niet. Het is lastig om bij het knopje te komen dus ik wil graag weten waar het nodig is... Nergens aan te zien, vrees ik. Ik overweeg serieus een knopjesindruk-stokje mee te gaan nemen.

Iets anders: ik krijg een behoorlijk houten kont in de Quest. Deel vast een kwestie van wennen, maar vermoedelijk zal het ook beter gaan als ik het zitje wat horizontaler instel. Dat zal dan vast ook zorgen dat ik mijn schouders wat minder krampachtig houd: nu kom ik af en toe tegen de rand van de fiets wat denk ik leidt tot een minder ontspannen houding.

Terug naar de route: in Abcoude was het even de weg zoeken. Het stuk fietspad langs de Amsterdamse weg tot aan het AMC is het schuinste stuk dat ik ken. Dat was al toen ik in de Verhees Alleweder reed maar het is er vast niet beter van geworden. Niet fijn met een driewieler, zeker als het sowieso slecht asfalt is. In de spits is het kiezen van de rijweg vast geen goede optie.

Vanaf het AMC rijdt het weer beter. Al met al ben ik tot aan station Amsterdam RAI doorgereden. Mijn werk is nog een paar km. verder maar die laatste kilometers geloof ik wel.

Vandaag 98 km. gereden, in totaal 184 km.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi,
ik heb je route-keuze gevolgd omdat ik hem in tegengestelde richting ga rijden.. :) ik vraag me af of het niet sneller (lees makkelijker) is om bij Loenersloot richting Vinkeveen te rijden en dan op het fietspad parallel aan de A2? er zit dan bij het Abcoudermeer nu een gekke S-bocht boven op de brug maar daarna kan je langs de Ouderkerkerplas weer zonder oponthoud de A-2 volgen tot aan de RAI..dit hele stuk is een breed en vooral leeg fietspad zonder stoplichten ipv het slagveld in ZuidOost...
Veel succes en vooral plezier met je nieuwe Quest.

Martin

rv zei

Hoi Martin,

Ik begrijp van de discussie op de Ligfietslijst op Google Groups dat het met een velomobiel / Quest vanaf Loenersloot wat lastig is daar te komen. Je zou oa. moeten steken.

Omdat er aan de A2 gewerkt schijnt is de kwaliteit van het pad er naast niet geweldig te zijn.

Van horen zeggen dus. Met een tweewieler valt het wellicht mee.

Groet, René