Goed, ik wilde wel eens weten wat het gewicht is van Quest 752. Eerst zo goed als mogelijk de wielkasten schoongeborsteld. Daarna tasje, pomp en ander reservespul verwijderd, ook de accu. Gewicht toen op twee manieren gemeten: gewicht bij ieder wiel apart én door zelf op weegschaal te gaan staan en de fiets op te tillen. Bij de eerste meting kwam ik in totaal op 30,4 kg, de tweede meting gaf met een sterk 'springende' uitleeswaarde na aftrek van mijn gewicht 33,4 kg. Ik vermoed dat de waarheid ergens in het midden ligt, dus min of meer 32 kg. Dat gewicht is conform de specificaties van velomobiel.nl. Dit zou betekenen dat de reparaties aan de body niet echt significant aan het gewicht hebben bijgedragen.
12 opmerkingen:
Waarom zet je hem niet gewoon op zijn staart op de weegschaal met de wielen tegen een muur ? De staart is een van de sterkere plaatsen in de velomobiel, die kan dat makkelijk hebben. Dan hoef je niet te gokken naar het exacte gewicht omdat je dan de hele velomobiel weegt zonder vervuiling van andere factoren.
Het is wel een beetje onhandig beetpakken maar als het 30 kg is, dan kan het nooit te zwaar zijn om op te tillen.
Die van mij weegt 38 kg - hoort 36 kg te zijn, maar accesoires zoals trekhaak(versterking) en dubbele koplamp e.d. hebben hem zwaarder gemaakt ) - en die heb ik ook zo gewogen.
In het kader van de Schrödingers fiets? Een DF zal zo'n 7 kg lichter zijn. Het is te verwachten dat je dat kan merken in het accelereren. Maar als je een DF op Marathon+ of Durano+ zet, dan denk ik dat de zwaardere Quest op F-Lites beter accelereert. Theoretisch geredeneerd zou een DF met korte cranks in het nadeel zijn in het accelereren? Wellicht is het snelheidsbeleving in de DF anders (hoger) door het sportievere karakter. Eigenlijk moet je gaan meten om echt betrouwbare uitspraken te kunnen doen. Descartes waarschuwde er al voor, het gevoel is bedrieglijk.
@Quezzzt: ik had niet echt een muur bij de hand anders was dat idd een precieze aanpak geweest.
@Piet: Idd ben ik door de proefrit in de DF ook geïnteresseerd geraakt in de vraag wat het gewicht is van mijn Quest en vooral ook welke impact dat heeft. Ik kan me voorstellen dat de DF vooral sterk is in snelheidsbeleving en dat het feitelijk verschil minder groot is. Beleving is natuurlijk wel heel belangrijk maar qua beleving is mijn Quest top. Fijne balans van comfort en snelheid. Gisterochtend bijvoorbeeld nog met 30 km/h bij Leersum de Heuvelrug omhoog gegaan, een snelheid die de gemiddelde racefietser daar bij lange na niet haalt.
Ik heb in ieder geval besloten om in de Quest een carbon vork te plaatsten omdat dat bij het rijden met veel vermogen vermoedelijk een merkbare impact heeft (oa. heuvelop).
Gewicht is heel erg bepalend voor het fietsen. Ik heb maar een motor met beperkt vermogen, accelereren kost met een zware Quest veel mee energie dan met een relatief lichte DF. Je hebt dan een veel langer stuk nodig om op snelheid te komen. Bevat de route veel korte stukjes, bijvoorbeeld in stedelijk gebied, dan heb je relatief veel nadeel van extra gewicht.
Onder een DF gebruik je natuurlijk geen Marathon plus, tenminste als je een beetje sportief wilt rijden. Met Schwalbe One heb je een heerlijk snelle band. Kan een Quest met F-Lite alleen op comfort mee concurreren, niet op snelheid vermoed ik.
Ik pas de routes die ik rij aan op mijn fiets: hoe minder noodzaak om te stoppen of af te remmen hoe liever. Helaas is het al een ruim half jaar niet meer mogelijk om de zuidelijke Lekdijk van Vianen tot aan Rhenen te doen zonder meervoudige wegomleidingen.
@Reinier. Volgens de testen van Wim S. zijn de F-Lites de snelste banden als het koud is, dus sneller dan Schwalbe One banden. Bij hogere temperaturen en goed asfalt kunnen de One banden sneller zijn denk ik, maar het comfort van de F-Lites kunnen ze niet evenaren. Als je een nieuwe carbon Quest vergelijkt met een DF met open wielkasten dan zullen de verschillen in het dagelijks verkeer niet zo groot zijn vermoed ik. Belangrijker is welke fiets je meer aanspreekt. Het sportievere maar ook meer spartaanse gedrag van de DF of de gemoedelijkere meer comfortabele Quest. In wedstrijden zal de DF altijd winnen door de hogere bochtensnelheid en dichte wielkasten.
Ik heb 2 x een filmpje met data gemaakt hoe ik met 38 kg glasvezel Quest in precies 30 seconden 50 km/u bereik op een vlakke weg.
Dan word je natuurlijk erg benieuwd hoeveel sneller moderne lichte carbon velomobielen kunnen accellereren. Omdat mijn Quest "loodzwaar" van een oud glasvezel type is moet dat wel langzaam zijn. Ik lees steeds dat DF rijders ervaren dat de DF heel stijf en licht is en enorm snel accelereren, MAAR HOE SNEL IS DAT ???
Waarom meten jullie dat niet eens en laten het weten *? Dan zie je meteen zin en onzin van cranklengtes, bandentypes, gewichten en velomobieltypes weer in een ander licht dan alleen gemiddelde snelheden en topsnelheden.
*liefts ook in een filmpje met data maar iedere data is welkom want niemand schijnt dat uit zichzelf te gaan meten en meedelen :-)
@Quezzzt: ik zou dat verschil ook wel eens object gemeten willen zien. Met vast vermogen optrekken en dan kijken hoe snel de 10, 20, 30, 40, en eventueel 50 bereikt worden.
Interessante discussie, met twee tassen achterin waar mijn werkkleding, lunch en wat spulletjes in zit accelereert de DF duidelijk langzamer dan zonder deze tassen waar ook vaak een lamp met lader, multitool, ze wegen toch 6 kg. alles bij elkaar.
De één kan lang met hoog beentempo rijden, de ander wil veel spanning op de spieren voelen en blaast zich op boven de 90 tpm. het is net een automotor, elk merk en vooral type heeft zijn "produkteigenschappen" een 1.3 zal nooit met een 3.0 liter meekomen als er serieus gas gegeven
Hoe lichter des te sneller met accelereren en deceleren natuurlijk speelt je eigen gewicht net zoveel mee als het fietsgewicht ik heb nog nooit een renner met horeca gezwel hard zien acceleren of klimmen.
Bij de F-lites gaat ook veel vermogen "verloren" in het "waggelen" bij een bepaalde cadans. alle krachten naar opzij gaan niet naar voren.
Als je op Ones rijd waggelt de fiets niet, ook pak je winst in de bochten.
Ik meen dat je dat fenomeen dynamische verliezen mag noemen overigens is dat al langer bekend in de racefiets wereld alle topframes zijn tegenwoordig wel even stijf, of dynamisch "slap" vooral bij klimmen merk je dat enorm maar ook met snelle afdalingen.
Voor wedstrijden als Parijs Roubaix pakken ze weer een ander frame en vork uit het rek, al het materiaal is op de onderste grens geconstrueerd.
Overigens hou ik ook van feiten, een van de feiten is dat ik over mijn dagelijkse woon-werk route, die geen mm. korter geworden is, of ook maar enige verandering heeft ondergaan gemiddeld 7 minuten per rit korter doe met de DF op Conti's dan met de carbon Q op F-Lites (met lagere en stijvere veren) het comfort is wel iets minder. Als ik op Ones rij scheelt het 10 minuten maar die zijn flink minder comfortabel en slijten 2X zo snel maar dat hoort erbij.
@Willem, ik denk dat de DF veel beter bij jou past de Quest, maar dat betekent niet dat het verschil voor iedereen zo groot is. Ymte reed LEL 2016 net iets meer dan 8 minuten sneller dan ik over 51 km. Ymte in DF XL met dichte wielkasten en tubeless pro Ones en ik in mijn carbon Quest met Almotion en Shredda's (langzamere banden). En ik weet heel zeker dat Ymte aanzienlijk meer vermogen kan leveren dan ik. Volgens Wim S. is het verschil tussen een DF met lange of korte broek 10% in snelheid. Als dat inderdaad zou kloppen dan is mijn Quest op een LEL parcours ongeveer net zo snel als een DF met open wielkasten.
Heb je bij het wegen per wiel wel blokken onder de andere wielen gezet om de fiets horizontaal te houden? Ik kwam met mijn fiets op ongeveer 40 kg.
@Maarten: ik had geen blokken geplaatst. Vermoedelijk een onderschatting hierdoor.
Een reactie posten