vrijdag 18 september 2020

Sneller!?

Afgelopen jaren ben ik geleidelijk aan steeds langzamer gaan fietsen. Ongetwijfeld omdat ik door de jaren ook wat minder ben gaan fietsen (onder andere omdat ik wel weer meer ben gaan hardlopen) en ik dacht vast ook omdat ieder jaartje ouder natuurlijk ook meetelt. De laatste maand of wat zijn mijn snelheden echter weer min of meer zoals 'vroeger': kruissnelheid eigenlijk altijd boven de 40 km/h, pas nog een rit van 37km - over een niet zo'n heel snel parkoers - met ruim 40 km/h gemiddeld, eindelijk weer eens een KOMmetje gepakt, etc.

Ik vraag me af wat het verschil maakt. In de zomer heb ik een paar keer een grotere tocht (oa. 2x >200 km) gereden. Hoewel men zegt dat je specifiek moet trainen heb ik toch het idee dat ik door die langere tochten op relatief kortere stukken sneller ben geworden. Een andere factor is misschien dat de Quest na een paar jaar weer eens onderhoud heeft gehad bij Velomobiel.nl. Daar kregen o.a. de voorwielen twee nieuwe kogelkopjes zodat ze minder speling hebben. Ook de speling op achterwiel (achteras en spaker strakker) is flink verminderd. Zou dat schelen? Wel fijn overigens dat de fiets nu ook weer veel beter remt.

De laatste paar maanden heb ik er ook weer een paar oude Shredda's onder liggen ipv de F-Lites. Dat klinkt niet logisch als oorzaak want de F-Lites zouden snellen moeten zijn (maar ik waardeer wel dat ik met de Shredda's net wat harder de bocht door durf, de fiets wordt er immers net wat lager van).

Een andere verklaring is misschien de corona-crisis. Het leven is er wat saaier door geworden maar ook ontspannender; zo heb ik nu ruim 2 uur minder reistijd per dag, kan relaxed opstaan en 's avonds met het gezin mee-eten.

Wellicht een gelukkige combinatie van factoren?

2 opmerkingen:

CV zei

In de warmere zomer is de lucht lichte; minder luchtwrijving.
In de warmere zomer zijn vetten vloeibaarder; minder verlies in ketting, lagers, etc.

Sake zei

Langere tochten helpen zeker om conditie op te bouwen. En dat helpt ook voor snelheid bij kortere ritten; waarschijnlijk minder/niet voor sprintjes, maar daar hoor ik je ook niet over.
Hoeveel onderhoud/sporing scheelt, daar heb ik geen idee van, zeker niet in je specifieke geval.