donderdag 22 december 2016

Wintertraagheid

Hoewel het algemeen bekend is dat je in de winter minder snel fietst dan in de zomer heb ik moeite me daar bij neer te leggen. Toen de snelheden me onlangs tegenvielen bedacht ik me al fietsende dat ik best nog wel 1 cm lager in de fiets zou kunnen gaan zitten door nog een extra gaatje in de beugel achter het zitje te boren en het zitje op het voorste gat in de beugels op de wielkasten te monteren. Dat zou weer wat sneller moeten gaan.
Één centimeter lager gelegen ging het misschien wel weer ietsje sneller maar nog zeker niet met zomerse snelheden. Hoewel, bij de afdaling van de noordzijde van de Amerongseberg wilde ik me vooral laten uitrollen maar pardoes bleek mijn afdaling volgens Strava de allersnelste van die van ruim 20.000 medefietsers (mijn topsnelheid werd geklokt op 90 km/h).

Nog niet tevreden besloot ik de Shredda's te vervangen door F-Lites omdat die vooral bij lagere temperaturen lichter schijnen te lopen. Het vervangen van de banden had helaas wat meer om het lijf dan gehoopt want rechtsvoor bleek een spaak gebroken. Door de onhandige positie van de betreffende spaak moest ik eerst buiten in de kou het complete wiel loshalen (dit klusje had ik op de Quest nog niet eerder gedaan maar viel al met al erg mee - gelukkig werkte mijn fietsmaker ook mee want hij was zo vriendelijk een 158mm spaak voor me te draaien). Nu met F-Lites én een verse spaak gemonteerd haalde ik echter weer niet de gehoopte snelheden.

Ik wijt de tegenvallende snelheid met de F-Lite in ieder geval deels aan het gesleutel in de koude voorafgaande de rit. Toen ik ging fietsen had ik eigenlijk al een niet te stillen hongergevoel.
Misschien zijn er nog meer factoren die meespelen. Ik vermoed dat het fietsen met schuimkap fysiologisch minder snel gaat doordat het lijf in de vochtige omstandigheden onder de kap minder makkelijk vermogen af wil geven. Ik heb namelijk in mijn lijf het gevoel dat ik gewoon ook minder vermogen lever. Vreemd genoeg heb ik specifiek in mijn benen juist wel weer eerder het gevoel dat ik hard trap. Netto ben ik na een ritje in ieder geval minder moe dan in de zomer. Misschien speelt ook de vorm van de dag mee, die wellicht in het algemeen in de winter lager ligt.

7 opmerkingen:

Piet zei

Ik fiets met de F-Lites duidelijk sneller dan de Shredda's. Het schuimdeksel gebruik ik bijna nooit meer. Bij mooi weer (ook in de winter) fiets ik met alleen met het Velomobielonderdelen vizier (iets groter dan het minivizier) en bij minder aangenaam weer met de DF kap voor de Quest. Naar mijn gevoel is de Quest met alleen VO-vizier sneller dan met schuimdeksel + VO-vizier en wellicht ook dan alleen met schuimdeksel.

Adri Manhave zei

Hoi René,

Dat gevoel ken ik goed, uiteraard rijd ik ook veel langzamer in de winter, alleen al de rolweerstand van die spijkerbanden zorgt voor een minimaal 5 km/u lager gemiddelde.....
In de winter rijdt ik wel vaak met de deelbare kap erop, als het mooi weer is of met het XL-vizier, of met XL-vizier + carbon deksel van de deelbare kap, dat is dan net iets warmer. De schuimkap gebruik ik ook nauwelijks, veel te warm en benauwd daaronder...........
@Piet: Bij mijn uitrolproeven met de Strada kwam duidelijk naar voren dat tijdens open rijden met XL-vizier de snelheid op max. 75,1 km/u kwam, met enkel schuimdeksel haalde ik 75,8 km/u, met schuimdeksel+XL-vizier lag de snelheid 1 km lager, 74,8 km/u. De top werd behaald met volledige deelbare kap: 76,5 km/u. Je kan het eventueel nalezen:

https://a3manh.blogspot.no/2014/10/snelheidsperikelen.html

Mijn bevindingen hoeven uiteraard niets te veranderen aan jouw gevoel, maar zoals je ziet waren de verschillen bij mij niet heel groot, en is het schuimdeksel eigenlijk een heel goed ontwerp!

Groeten, Adri.

Piet zei

@Adrie: Ik heb jouw uitrolproeven inderdaad eerder gezien en dat ziet er overtuigend uit. Toch heeft bijna iedereen met (volledige) kap het gevoel dat het snelheidsverschil groter is. Een aantal daarvan fietst met vermogensmeter en zou in staat moeten zijn het vermogensverschil te meten als de weersomstandigheden niet teveel wisselen. Jouw metingen zijn zelfs bij hele hoge snelheden, zodat de verschillen tussen de 40 en 50 bij het rijden met of zonder kap verwaarloosbaar zijn.

Marcel Tisseur zei

Je vergeet volgens mij dat de winter lucht molecuultjes het ook koud hebben en wat dichter op mekaar gaan zitten.
Daar moet jij dan met je velomobiel doorheen klieven en dat vinden ze minder leuk en gaan je dus een soort van tegenhouden.
In de zomer bewegen ze veel meer en laten je met plezier op een hogere snelheid doorfietsen.

Groet,
Marcel

René Voorburg zei

Ik bedenk me nog een oorzaak. In de zomer plan ik vaak rustig te gaan rijden maar gan dan toch scheuren door de vele racefietsers die ik in wil halen. In deze periode zijn de racefietsers helaas erg schaars.

Chris de Bruin zei

Donders René,
Die KOM op de afdaling Amerongse berg stond eerst op mijn naam! Een hele tijd zelfs, en kortgeleden nog een keer verbeterd. Je hebt er 2 volle seconden af gereden!. Het grappige is dat ik ook uit Houten kom, en ook in een velomobiel rijd. En ook een Raptobike in de schuur heb staan waar ik niet zoveel meer op rijd. Ik heb een Strada, en er zitten Shredda's op. Dat zal het verschil verklaren. Het gekke is dat ik ook helemaal niet heb geprobeerd om de snelste te zijn of zo. De omstandigheden waren niet ideaal, de weg was een beetje nat, en ik heb zelfs even een beetje geremd.
Maar als ik daar de volgende keer ben, ga ik misschien wel iets proberen....

René Voorburg zei

Hoi Chris, Iemand heeft me gevlagd en daar laat ik het nu maar bij. ..