dinsdag 27 december 2016

Oliebollentocht

Morgen staat de tocht der tochten voor velomobielen weer op de agenda. Ik kan het niet meer precies reconstrueren maar voor mij wordt het de derde of de vierde keer dat ik mee fiets.

In 1998 had ik mijn eerste velomobiel, een Verhees Alleweder. Ik woonde toen in Den Haag. Ik vermoed dat ik toen ook meegereden ben met de tocht die toen nog gewoon 'Allewedertocht' heette en die in dat jaar door het in Den Haag gevestigde Kemper Ligfietsen georganiseerd werd.

Verhees Alleweder 1998
Mijn Verhees Alleweder in 1998.

In 1999 organiseerde Kemper Ligfietsen de tocht opnieuw. John Poot, medewerker van Kemper, was in die periode de vaste fietsmaat van Allert Jacobs op de rug-aan-rugtandem. John was één van de eersten die in een carbon uitgevoerde Alleweder reed (C-Alleweder, later Limit). Eind 1999 had mijn Verhees panne, een veerpoot was deels door de wielkast gescheurd. Via John kon ik echter een rode Limit lenen om toch mee te kunnen rijden met de Oliebollentocht, die toen inderdaad niet meer alleen door aluminium Alleweders gereden werd.

Oliebollentocht 1999
Mobiel bellend (!) in geleende Limit (C-Alleweder), oliebollentocht 1999.

Na een paar jaar zonder velomobiel (zo waren die sigaarfietsen ondertussen gaan heten) kocht ik in 2008 een Quest om daarmee van Houten naar mijn werk in Amsterdam te rijden. In 2009 werd de Oliebollentocht vanuit Utrecht georganiseerd en reed ik ook mee. We vertrokken vanaf het Domplein, midden in de stad. Er was dan ook de nodige media-aandacht.

Oliebollentocht 2009
Krantenartikel (krant ?) oliebollentocht 2009.

Dit jaar is het plan om rond 7:30 vanuit Houten te vertrekken en dan via de Stichtse Brug eerst naar Velomobiel.nl te rijden. Daar wil ik de knipperautomaat van de fiets vervangen in de hoop dat daarmee de richtingaanwijzers weer gewoon knipperen (nu branden ze continu). Ik overweeg om verder vanaf Intercitybike de korte route naar Flevonice te rijden en dan direct via Nijkerk huiswaarts te gaan.

8 opmerkingen:

Wim zei

Kun je wel terecht bij velomobiel.nl? Meestal rijden zij zelf ook mee.

rv zei

Tot 9:45 zijn ze open.

rob, nieuwegein zei

Knap als je dat redt, om 0730 vertrekken en dan voor 0945 in Dronten zijn. Ik vertrek morgenochtend rond 0630 uit Nieuwegein, ik zie je wel aankomen in mijn spiegels. :)

De Bobslee zei

Volgens Google Maps heeft Rob helemaal gelijk, de afstand is circa 84 km, dan kan je heel hard fietsen als je dat red in die 2 uur en een kwartier..........zelfs in een velomobiel met snelle bandjes! ;-))

rv zei

Ik heb het wel eens in 2 uur 15 min gedaan maar laat ik dat morgen maar niet proberen. Ga proberen rond 7:00 weg te rijden.

rob, nieuwegein zei

Stichtse brug Dronten red ik in een uur. Voor het laatste stuk heb ik terug 1.5 uur nodig. Teveel draaien en keren. Ga ook eerst langs Velomobiel. We zien elkaar morgen.

rv zei

Zonder mist was 2:15 gelukt.. Ik was nu gelukkig om 9:15 bij VM want tegen 9:30 gooide Theo de toko dicht.
Mijn knipperlicht doet het nu weer :-)

bertdevisser zei

Banden wisselen kan de tijd echt flink verbeteren. Goede banden zorgen gewoon voor zo ontzettend veel tijdwinst.