zondag 8 februari 2009

Wanneer vervang je een band?

Naar aanleiding van de lekke band die ik zo'n 600 km geleden had informeerde ik op de Ligfiets Google Group wanneer het zinvol is een band te vervangen. Veel fietsers blijken door te rijden totdat het canvas op het loopvlak in beeld dreigt te komen of totdat er zeer frequent lek gereden wordt. De discussie leverde geen antwoord op mijn specifieke probleem: wanneer is een snee in een band zo groot dat het wijs is hem te vervangen.

De Vredestein HPV buitenband had een scheur die aan de buitenzijde bijna 1 cm bedroeg en aan de binnenzijde een mm of 4. Ik repareerde de band door aan de binnenzijde duct tape te plakken en het rubber aan buitenzijde met superlijm aan elkaar vast te lijmen. Dat zag er weer netjes uit.

Vandaag controleerde ik de staat van de banden en zag dat de gerepareerde snee dusdanig open was gaan staan dat ik besloot 'm te vervangen. Aan de binnenzijde bleek ook de ducttape ter plekke doorgescheurd te zijn. De binnenband zelf was nog heel maar de plakker bleek er ook niet fijn meer op te zitten.

Ergo, vooraan vervang ik een buitenband als er een snee van een mm of 3 of meer in zit.

Afsluitend nog wat feitjes:
De Vredestein HPV (eentje met grijze wangen) heeft het krap 800 km volgehouden. De fiets is nu voorzien van Vredestein Perfect Moiree 35 mm. Ik overweeg toch nog een Vredestein HPV te bestellen om de overgebleven band, die nog in goede staat is, te kunnen vergezellen. Daarnaast overweeg ik een paar Schwalbe Kojaks of Marathon Supremes te bestellen (bij gebrek aan Primo Black Comet Kevlar..).

Geen opmerkingen: