Laatste weken door een combinatie van factoren weinig gefietst. Wel twee maal achter elkaar een lekke band gehad die ontstond bij het oppompen van de band. In beide gevallen bleek de band leeg te lopen daar waar het ventiel in de band zit. Sowieso heb ik dit vaker meegemaakt. Lijkt me niet goed. Ik vraag me af hoe dat is gekomen. Ik heb de velg geïnspecteerd maar zag dat niet echt iets vreemds of scherps. Wel valt me op dat de opening in de velg vrij ruim is voor een Frans ventiel. Wellicht heeft het lekraken daar mee te maken?
9 opmerkingen:
Is mogelijk, daar kan je wat aan doen door een adapter in het velggat te plaatsen, dan past het Presta ventiel beter. Volgens mij heeft elke fietsenmaker die wel liggen.
Groeten, Adri.
Adri, dank voor je reactie. Zoiets zal vast schelen. Benieuwd of ik het zo kan krijgen bij de lokale fietsenmaker. Groet! René
Gewoon binnenbanden met autoventiel gebruiken, ben je van al dat gezeur verlost. Je velgen hebben een groot gat; gebruik dan ook gewoon een groot ventiel. Ben je ook direct verlost van losdraaiende ventielen en hoef je niet meer telkens dat ringetje los en vast te draaien. Autoventiel banden kun je ook zonder adapter bij elk benzinestation oppompen.
Ik heb Schwalbe AV4 in de Brompton(*), AV7 in de Mango+, AV17 in de stationsfiets(#).
Alleen een enkele fiets met kleine gaten in de velg, daar heb ik wel Franse ventiel (SV17).
Ik zou zeggen; join the club. Zie ook;
https://kampeerwijzer.com/2015/04/18/weg-met-het-franse-ventiel/
Belle, Dave, Jan, Kees, ik [hartje] AV
(*)Bromptons worden standaard geleverd met Autoventiel banden.
(#)Worden m'n ventielen ook niet gejat en de baldadige jeugd weet niet hoe ze de boel moeten laten leeglopen.
Klopt CV, ik ben zelf ook overgegaan op Schrader ventielen een tijdje terug, omdat ik TPMS ben gaan gebruiken. Daarvoor moesten er wel dergelijke biba's in. De gaten in de velgen waren niet groot genoeg om de ventielen door te krijgen na het verwijderen van de adapters, dus moest ik ze wat groter boren, ook geen probleem. Zou je met die enkele fiets van je ook kunnen doen, boortje 10 erdoor en klaar ben je!
Groeten, Adri.
Ja, kan. Maar die velg loopt heel spits toe, dus dan zou ik relatief veel materiaal weghalen.
De velgen van je QV moest je uitboren? Vreemd.
Weetje: 'Weg met het Franse ventiel' is de best gelezen blogpost ooit op Kampeerwijzer.
@CV, dat is een beetje een samenloop van omstandigheden waarschijnlijk. Na het verwijderen van de adapters kreeg ik de Schrader ventielen er niet doorheen, blijkbaar omdat die bewuste biba's ventielen hebben die met een soort rubber laagje omhuld zijn. Daarom moest er even een 10 mm boortje door het ventielgat in de velgen. Toen psaten ze prima!
@Adri; dat hadden de originele banden in m'n Brompton ook ja, dat rubber helemaal omhoog getrokken. Autoventiel zelf is iets van 8,5mm?
@CV: Klopt wel ja, zijn ongeveer ergens tussen de 8 en 8,5 mm.
Een reactie posten