donderdag 31 maart 2016

Snelheid moderne Quest & de Quattrovelo

Gistermiddag reed ik voor het eerst met de 'nieuwe' Quest #752 naar mijn werk in Den Haag. Op de heenweg moest ik nog flink de weg zoeken (vooral rondom Gouda en in Den Haag) en deed ik 2 uur en ~20 minuten over de 73 km. Er stond daarbij een vrij krachtige tegenwind. Op de terugweg, de wind wat gedraaid dus niet pal van achter, ging het flink rapper dan ik voor mogelijk had gehouden.

Ik vertrok om 17:55 uit hartje Den Haag (nabij Centraal Station) en was exact om 19:55 weer thuis in Houten. Een gemiddelde dus van 36,5 km/h met daarbij ook het fietsen door de stad, stoplichten etc. Ik vind het zelf onvoorstelbaar snel. Zo'n zeven jaar geleden forensde ik af en toe 53 km met Quest #284 naar Amsterdam Zuid. Mijn record op die afstand was toen 1 uur 25 minuten ofwel een gemiddelde van 37,4 km/h. Op die kortere route kwam ik echter maar een stoplicht of drie tegen.

Mijn subjectieve indruk is dus dat de moderne Quest merkbaar sneller is dan de oudere Quests.

Snelheid is natuurlijk altijd mooi maar de vraag is wat je er mee kan. Vooral tussen Gouda en Nieuwegein (N288) fietste ik vaak op het randje van wat de infrastructuur mogelijk maakt. Vooral slingers in het fietspad nam ik telkens toch met enige vrees dat de volgende bocht toch te krap zou zijn om zonder omgaan te nemen. Een betere Quest is daarom denk ik niet meer perse een snellere Quest. Naast het wegcomfort waar ik eerder over blogde zou vooral een betere bochtenstabiliteit de fiets beter maken.

De DF schijnt (ik heb er nog niet in gereden) een flink betere bochtenstabiliteit te hebben maar dat gaat ten koste van de bodemvrijheid en het comfort. Dat is een ruil die ik bijvoorkeur niet zou maken. De Quattrovelo biedt (naar het schijnt, ook hier heb ik nog niet in gereden) een betere bochtenstabiliteit en meer comfort, waarschijnlijk ten koste van een beetje snelheid. Gevoelsmatig zou ik geen snelheid willen inleveren maar rationeel beschouwd klinkt dit als de beste aanpak voor een betere forens-velomobiel.

8 opmerkingen:

Piet zei

Een hogere bochtensnelheid is zeker meegenomen. Toch is het kantelpunt bij mijn Quest lang niet altijd de beperkende factor. In de bebouwde kom is een bocht vaak niet goed te overzien en buiten de bebouwde kom wil er nog wel eens een laag los grind liggen in bochten. Ook ben ik met mijn Quest al een paar keer de bocht uitgegleden op nat wegdek zonder te kantelen. Dit terwijl de Schredda's niet bekend staan om hun slechte grip. De QV is zeker interessant, maar het hogere gewicht tov mijn Quest van 28 kg en de waarschijnlijk iets minder goede stroomlijn zullen denk ik niet zorgen voor een hoger gemiddelde. Eva van Velomobiel fietst de brevetten in haar XS en niet in een QV.

rv zei

Hoi Piet, ook een wat lagere gemiddelde snelheid zou ik rationeel (emotie is een ander ding...) prima vinden als de fiets wel vaster en comfortabeler op de weg zou liggen. Ik vraag me af wat voor een impact een extra wiel heeft op wegglijden in bochten met grind. Ik neem aan dat het zeker niet slechter zal worden.

Piet zei

Hoi René, dat is zeker waar en ik wil de QV tzt beslist uitproberen (hoop dat ik erin pas). Misschien is een (nieuwe) Quest te zien als kruising van een DF en QV.

atrikecalledquest zei

Hoi René, de N228 tussen Gouda en Nieuwegein heeft inderdaad een mooi fietspad. En op sommige stukken een angstwekkend smalle berm en diepe afgronden, moet er niet aan denken om daar een paar meter naar beneden te glijden en op z'n kop onderaan in de sloot te komen liggen. Dan maar geen PR of KOM'metje op Strava, liever heelhuids op het werk c.q. thuis. ;-)
Op een recht stuk (Afsluitdijk) is de Quest sneller, op een bochtig parcours een tweewieler. Tussen die 2 uitersten ligt een parcours waarop beide even snel zouden zijn. Gezien jou forensrit(fietspad langs de A12, fietspad N228 schat ik zo)is de Quest een ideaal vervoersmiddel.

Groeten,
André.

rv zei

Hoi André, beter dan een Quest (of vergelijkbare velomobiel) is op dat parcours idd niet mogelijk :-)
Groet, René

Kees van Malssen, oud-voorzitter NVHPV zei

Hoi René,
Even kijkend vanuit Den Haag naar Houten.
Ik neem aan dat je Gouda "onderlangs" neemt, dus via de Julianasluis, daar de IJssel oversteekt en dan verder richting Oudewater. Maar mijn voorstel zou zijn om al bij Gouda (laatste brug) de IJssel weer over te steken en dan via Hekendorp, binnendoor Oudewater, Snelrewaard, boven door Montfoort en dan Nedereindseweg door Nieuwegein. Maar weinig plekken waar je in hoeft te houden. Zie voor het stuk tot net voorbij Montfoort https://www.strava.com/activities/502323836
Of, voor de broodnodige variatie: bij Haastrecht rechtsaf, langs de Vlist en via Polsbroek(erdam) en dan door Nieuwegein. Heel anders fietsen en lange rechte stukken :)
Zie daarvoor https://www.strava.com/activities/527719726

Of als je onderweg er helemaal doorheen zit, klop je aan voor een kop thee :)

Kees van Malssen, oud-voorzitter NVHPV zei

Ik zie dat de links er als tekst staan, dus even knippen, plakken :(

rv zei

Hoi Kees,
https://www.strava.com/activities/502323836 heb ik eerder wel eens gereden. Erg mooie route. Toen ik de N288 deed was daar weinig verkeer (fietsers) maar als die er wel zijn is de route die jij voorstelt denk ik fijner.
Route https://www.strava.com/activities/527719726 leek me via Streetview nogal smal waardoor je snel last hebt van tegenliggers of traag landbouwverkeer. Ik ga 'm misschien volgend weekend verkennen (die weg en dan naar Schoonhoven of Bergambacht, pontje over en dan Lekdijk terug richting oosten).
Groet, René