Als je een nieuwe Quest koopt dan zijn een claxon en electronische richtingaanwijzers (op basis van LEDs) optioneel. Ik raad iedereen aan die er bij aan te schaffen, het zijn praktisch onmisbare uitbreidingen, als je tenminste van plan bent om op de openbare weg te rijden.
Als extra had ik ook een groot 57-tands voorblad aangeschaft. Achteraf was dat niet nodig. Op het vlakke rij ik wel eens wat langere tijd 50 km/h en dat is nog net te doen met het 42-tands voorblad. Met een standaard 52-tands voorblad is ook tot 60 km/h prima te doen. Als je tenminste de kracht hebt... Dat soort snelheden rij ik alleen incidenteel, en dan alleen tijdens of na een afdaling. Voor mij was 57-tands dus niet nodig. Omdat je met een 52-tands voorblad de ketting kan inkorten waardoor die prettiger loopt heb ik nu dus weer een 52-tands blad gemonteerd.
Ik schafte ook een extra accu aan nadat ik op een terugrit in het donker wat weinig spanning over had. Achteraf was dat ook niet echt nodig geweest: de truc is om de accu voor iedere rijdag (van in mijn geval in de winter van ~ 3 1/2 uur) op te laden. Als de accu een paar dagen niet aan de spanning hangt verliest 'ie vanzelf veel capaciteit (misschien speelt dit ook met name in de winterkou).
Vrij snel na aanschaf heb ik het stoeltje in de laagste stand gezet. Daardoor heb ik minder last van een houten kont, is de stroomlijn beter én mijn wegligging beter door het lager geplaatste gewicht. Ik zit nu met het puntje van mijn neus ongeveer op de hoogte van de schuimkap. Bij het verlagen van de positie van je zitje moeten ook de cranks wat naar voren. Dat maakt het aardig wat werk. Achteraf spijt dat ik hier bij het ophalen van de fiets bij Velomobiel.nl niet net iets meer aandacht aan heb laten besteden.
Als ik nu weer een Quest zou kopen zou ik van te voren expliciet aangeven welke banden gemonteerd moeten worden. De Schwalbe Kojaks waar ik nu mee fiets bevallen goed, over de oorspronkelijk voor gemonteerde Vredestein HPV's was ik minder tevreden. Koop bij de eerste rit meteen ook reservebanden! Één buitenband voor iedere wielmaat en twee binnenbanden voor iedere maat geven mij een zeker gevoel. Binnenbanden met een Frans ventiel zijn het handigst omdat je die snel kan monteren als je binnenband enigszins op druk in een buitenband in het binnenste van je fiets vervoert.
Tot slot was ik in het begin ontevreden over het remgedrag van de fiets. Dat bleek later bij onderzoek door Velomobiel.nl te komen doordat het kapje op een remkabel niet goed zat waardoor de remkabel daar ingesleten was en klemde. Velomobiel.nl heeft me prima geholpen en nu remt de fiets weer goed. Moraal is dus dat je je ook na aanschaf van je nieuwe Quest bij vragen of twijfels niet moet schromen om contact op te nemen met Velomobiel.nl.
Kilometerstand in de Quest nu 3524 km.
8 opmerkingen:
Even een vraag over je stoeltje en je houten kont (of eigenlijk het ontbreken eraan).
Ik heb mijn stoeltje ook helemaal onderuit staan; laagste stand van achteren en helemaal naar voren aan de voorkant en in het onderste gaatje. Het stoeltje staat bij mij op de grond; hij hangt dus niet bij mij. Is dat bij jou ook zo?
Ik heb helaas wel last van een houten kont gekregen na 107 kilometer fietsen vandaag.
Goede tips , richting aanwijzers zijn een “must” omdat onder de schuimkap geen goede richting is aan te geven, Voor de claxon zijn nog wel andere geluidmakers te monteren, (van sirene tot luchthoorn) zelf heb ik 2 bladen voor 48-57 (fietst en schakelt prima), het voordeel van een 57 blad is dat je achtercassette minder slijt op de kleine tandwieltjes, zodat hij langer meegaat. 2e accu in de winter bij langere ritten is zeker nodig. Bij het verstellen van de stoel heb ik er rekening mee gehouden dat de schuimkap nog boven de knieën kan worden geschoven zodat je hem met regen (zonder te stoppen) direct kan pakken (wel handig hoor). Zeker direct bij aanschaf een extra paar banden kopen geeft het voordeel dat het loopvlak wat harder word als je ze donker weg legt. Plus dat je bij pech direct over reserve banden beschikt.
Overigens complimenten voor je blog, je houd hem goed bij met veel variatie. Mvg Cees
Hoi Wilfred,
Achter zit mijn stoeltje in de laagste stand, voor in het middelste gaatje, wat feitelijk de een na laagste stand is. Het stoeltje komt daarmee al net tegen de kettingbescherming aan (ik heb op het contactvlak een stuk tape geplakt om schade door het tegen elkaar trillen te voorkomen). Lager zou ik het stoeltje voor dus niet willen zetten.
Om een houten kont te voorkomen is het beter je stoeltje meer achterover te plaatsen.
Groet, René
Cees, dank voor je vriendelijke commentaar. Ik doe mijn best deze blog prettig leesbaar en zo mogelijk ook nuttig te maken. Groet, René
Ha René,
Helaas staat bij mij m'n stoeltje al maximaal achterover (door hem vooraan zo hoog mogelijk te plaatsen en achteraan zo laag mogelijk). En inderdaad, ook bij mij zit het stoeltje op de bodem.
Misschien dat ik m'n Ventisitmatje nog een beetje moet 'inliggen' voor zover dat mogelijk is (met een spanzitting is dat wel mogelijk in ieder geval)
Dank in ieder geval voor je reactie.
ey goeie tiops! ik ga eerdaags ff met de nazca naar dronten ff qeusie uit proberen, ben wel benieuwt hoe dat rijd::p
beekie gaat vrijdag ff naar dronten ff proef ritje maken in de quest:P
Een reactie posten