Onder het motto "een nieuw seizoen, tijd voor nieuwe banden" heb ik vandaag de Vredestein Perfect Moiree's vervangen door verse Schwalbe Kojaks. De Kojaks schijnen net iets sneller te zijn maar misschien ook wat minder lekbestendig. Dat ga ik dus zelf eens testen. Over de snelheid verwacht ik niets zinvols te kunnen zeggen. De omstandigheden van het moment en vooral het gevoel van de dag maken mijns inziens dat er niet te veel waarde gehecht moet worden aan subjectieve beoordelingen over de snelheid van een band. Een uitroltest zegt veel meer maar ook die moet denk ik niet als de absolute waarheid gezien worden, wel als een redelijke indicatie van de verschillen in rolweerstand. Immers, een uitroltest onder andere weersomstandigheden en op ander wegdek zal goed tot andere resultaten kunnen leiden.
Maar goed, misschien ga ik hier binnenkort toch enthousiast roepen dat de Kojaks heel snel zijn (of juist niet).
Over lekbestendigheid durf ik me wel uit te laten, hoewel het statistisch volslagen onverantwoord is om conclusies te trekken op basis van de ervaringen met een paar examplaren, opgedaan over enkele honderden kilometers.
De Vredestein HPV's bevielen me niet goed. De eerste was lek na ongeveer 400 kilometer. Een ander gloednieuw exemplaar na 500 kilometer. Die band heb ik na nog eens 500 kilometer vervangen omdat de scheur in het canvas te groot was en de reparatie aan de binnenzijde niet hield.
De Vredestein Perfect Moiree's bevielen beduidend beter. Zeker niet significant trager dan de HPV's (zegt ik toch wat over de snelheid, maar zie eens hoe voorzichtig!) maar in ongeveer 1500 kilometer niet lek gereden. Er zaten diverse kleine steentje in het loopvlak (ééntje zelfs net door het canvas heen) maar mijn indruk is dat de band minder snel scheurtjes oploopt dan de HPV's. Plan is nu om deze zomer de Kojaks op te rijden en als het dan echt herfst wordt de gebruikte Perfect Moiree's weer terug te leggen.
De Schwalbe Kojaks bleken vandaag, in tegenstelling tot diverse berichten op het internet, eenvoudig om te leggen. Geen problemen met hoogteslag, tenminste niet bij de draadversie die ik gebruikt heb (er is ook een Kojak als vouwband). Achter is de fiets overigens sinds oplevering voorzien van een 26" Kojak. Die is al bijna 3000 km lekvrij. Wel kon ik er vandaag de nodige kleine steentje uit peuteren. Slechts één beschadiging aan de band was net wat groter. De band ziet er verder nog goed uit.
4 opmerkingen:
Hmm kijk maar uit, dat je niemand doof maakt met dat geroep ;-)
Niet om jouw ontdekkingsdrang de nek om te doen, maar ik rijd met kojaks ook om de 400km lek, en inderdaad met de PM's (onder de alleweder) om de 1500km. Nu het wat beter weer wordt hoop ik dat de kojaks het wat langer uithouden
(en over de snelheid zeg ik niets, dat merk je wel ;-))
... de rit ging vanochtend wel verdacht snel ...
misschien komt er ooit een velo op markt met houten ieen zolas vroeger wahahha ben je meteen van de lekkebanden af!!! zal een leuke bak wezen
De moiree zit ook standaard op mijn unionfiets en ik heb er ook een los gekocht voor een andere stadsfiets. Geeft leuk geluidje op vlakke, natte wegdek. Bij beide fietsen er maar kort plezier van gehad: weinig scheurbestendig en veel vaker lek dan de goedkope halfords anti-lek-band.
Voor mij geen moiree meer!
Een reactie posten