woensdag 31 december 2008

Fietsen in de kou

Voorheen fietste ik nooit als het kouder was dan een graad of 6. Nu met de Quest laat ik me niet afschrikken. Opvallend is dat mijn snelheid wel flink lager ligt dan verwacht. Reed ik een week geleden met 10 graden een flinke tocht nog grotendeels met 40+ snelheden, nu met temperaturen onder 0 ºC zit dat er niet in.

De dag na kerst reed ik via een tussenstop in Rhenen naar vrienden in Wageningen. De temperatuur was ongeveer -2 ºC. Met een matige oostenwind tegen was de kruissnelheid 35 km/h. De volgende dag terug reed ik 's ochtends met -5 ºC via Lexkesveer met de wind in de rug over de Rijndijk / Lekdijk terug. De kruissnelheid was toch maar iets van 37 km/h. Naast de koude speelde gebrek aan slaap me misschien ook parten.

Gisterochtend vroeg weer een stukje gaan fietsen. Temperatuur ongeveer -6 ºC toen ik van huis wegreed. Hoewel ik me voorgenomen had een kort stukje te rijden (~40 km) en ik me qua snelheid dus wat meer uit zou kunnen sloven kwam de snelheid pas de laatste paar km boven de 40 km/h. Geïnspireerd door een snorfiets die voor me reed kon ik er nog een paar km een snelheid van 42 km/h uitpersen.

Deze rit had ik voor het eerst ook lijfelijk last van de koude. Tijdens de ritjes Wageningen v.v. waren mijn voeten koud maar niet pijnlijk. Bij het tochtje met -6 ºC deden ze toch wel een beetje pijn van de kou. Volgende keer dikkere sokken aan, wellicht scheelt dat genoeg. Belangrijkste beperkende factor is wellicht niet het fysieke welbevinden maar de rolweerstand van de banden. Die rolweerstand lijkt met koude flink toe te nemen. Misschien hebben andere banden (smallere op hoge druk) dan de brede Vredestein HPV hier minder last van?

Los van de koude voeten is het in de Quest goed vol te houden met lange fietsbroek, thermohemd en fietsshirt met korte mouwen. Op mijn hoofd draag ik een bril, een hoofdband en een helm. Het is wel even schrikken als je in je fiets stapt en je vingers lijken vast te vriezen aan de remhendel maar het ongemak is enkel van zeer korte duur.

Kilometerstand in totaal nu 753 km.

3 opmerkingen:

simply red zei

Hoi René,

Wat betreft die snelheid heb ik begrepen dat de luchtweerstand bij kou sterk toeneemt. De moleculen zitten dichter op elkaar, de lucht is "dikker". Dit zou wel eens de grootste beperkende factor kunnen zijn. Van vrijwel elke velomobielrijder hoor ik dat de echt hoge snelheden nu onbereikbaar zijn. Overigens ook de reden dat op hoge schaatsbanen de records gereden worden.

Groeten,

Paul Dijs

rv zei

Hoi Paul,

Volgens mij zijn wb de lucht twee factoren van belang: de luchtdruk en het vochtgehalte (denk met name aan mist). Ik zie niet in hoe temperatuur daar ook een rol in kan spelen.

De enige twee zaken die mi mogelijk aan de temperatuur gerelateerd zijn zijn volgens mij de rolweerstand van banden (maar ben me niet bewust van getallen hierover) en een psychisch fysiologisch factor. Als je denkt dat het koud is ga je wellicht spaarzamer om met je energie. Ook dat is een vermoeden...

Groet, René

simply red zei

Hoi René,

Typ op google eens "luchtweerstand en kou" in. Dan zie je wat interessante stukjes. Door de kou bewegen de moleculen ook trager en zitten ze dichter op elkaar. Ideaal is een lage druk (eigenlijk depressief weer) en een hoge temperatuur.Overigens haal jij nu veel hogere snelheden dan ik, dus dat wordt nog wat in de zomer ;-)


Gegroet, Paul