zondag 19 november 2017

Slippende banden, blokkerende remmen

"Alsof de duivel er mee speelt," om een wat oudbollig gezegde te gebruiken: had ik me net nog bedacht hoe tevreden ik ben over de F-Lite banden (ze zijn snel, makkelijk om te leggen, comfortabel en bij mij zeer zelden lek) werd ik bijna meteen daarna geconfronteerd met het feit dat ook deze fijne banden nog steeds kunnen slippen. Ik was juist van huis vertrokken en reed met een stevige rugwind over de Achterdijk oostwaarts. Met zo'n 46 km/h nadere ik de kruising met de N410 (btw, ter hoogte van de hoeve met de naam "'t Vagevuur"). Ik zag dat op de N410 van beiden kanten auto's aangereden kwamen die ik voorrang zou moeten verlenen. Achter me aan reed bovendien ook een auto, min of meer even snel als ik. Het leek er op dat ik nog wel redelijk makkelijk voor de twee auto's de kruising zou kunnen nemen. Echter, omdat ik bij twijfel toch liever de meest veilige optie kies besloot ik af te remmen en op de auto's te wachten.

Het liep anders dan beoogd. In plaats van snelheid te minderen maakte de fiets een draai van zo'n 25 graden naar links. Zo schuin bleef de fiets wel richting kruising glijden. Zo zou ik niet voor de kruising tot stilstand kunnen komen. Aan linker zijde is daar echter een fietspad, het fietspad voor fietsers uit de andere richting.

Normaal, als ik vanaf de andere kant kom, negeer ik dat fietspad altijd en blijf ik gewoon op de rijbaan rijden. Nu leek de fiets dus niet te willen stoppen maar wel dat fietspad op te willen gaan. Ik liet de rem dus weer los en kon zonder al te abrupte stuurbewegingen vloeiend als spookrijder op het fietspad belanden. Situatie gered.

Ik heb een dergelijk verlies aan grip niet eerder meegemaakt. Duidelijk is dat dat gevaarlijke situaties op kan leveren. Ik vraag me nu af of ik in de herfst en winter misschien toch beter de Shredda's op de fiets kan leggen.

Aanvulling 22 november:
Zoals in de discussie bij dit bericht na te lezen valt lijken zowel praktijk als tests uit te wijzen dat slicks niet eerder slippen, in tegendeel zelfs. Ik zie de tests niet als definitief bewijs dat dit in alle gevallen opgaat maar grosso modo zullen slicks op zijn minst niet significant sneller slippen. Ik laat ze dus voorlopig gemonteerd want sowieso ben ik verder zeer tevreden over de banden.

13 opmerkingen:

Piet Kunis zei

Heel apart, dit kan m.i.z. alleen met 2 blokkerende wielen. Die heb ik zo wie zo nog nooit gehad met mijn 70 mm remmetjes. Ik lees het in je verslag niet, maar ik neem aan dat de weg nat was ?

De Bobslee zei

Zijn je remmen goed afgesteld? Dat de fiets niet naar één kant gaat trekken bij afremmen? Normaal rem je gelijkmatig af bij goed afgestelde remmen, kan ook dat een zijde een beetje "hapt" dat zou ook dat schuin trekken kunnen verklaren.

Groeten, Adri.

rv zei

Ik denk ook dat beide wielen blokkeerden, de éne net een fractie eerder dan de ander. Normaliter merk ik hooguit een subtiel verschil in het remmen tussen links en rechts (anders zou ik het bijstellen).
Inderdaad was de weg nat en waarschijnlijk ook niet vrij van modder.

Unknown zei

Hoi René,

Ik denk niet dat je het in eerste instantie in de banden moet zoeken.

Het is voor mij duidelijk dat het in de herfst gewoon veel vaker glad is. Een beetje vochtige weg en/of modder, een slippartij heb je zo te pakken. Meestal is voor mij 1 herinnering genoeg om de bochten en andere situaties weer beduidend langzamer te nemen. De bochtensnelheid van de zomer en andere echt droge periodes kunnen niet eens meer benaderd worden. Fact of life (tot er hele nieuwe generaties banden komen?)

Groet,
Henk-Jan

Wim Schermer zei

Als je fiets schuin trekt bij hard remmen kan dat maar één ding betekenen, één blokkerende rem. Als er vervolgens niet meer te sturen valt is ook het andere wiel geblokkeerd. Dan maakt het weinig uit met welke band je rijdt.
Vandaag de dag is gladheid en klei op de weg een extra reden om je snelheid te beperken als je een kruising nadert.
Ik rij al 8,5 jaar met F-lites, zomer en winter. De boeren in onze omgeving smeren elk najaar alle (dijk)wegen onder de klei. Gewoon je snelheid aanpassen en soms een beetje geluk hebben.

rv zei

Wim, remmen zullen eerder blokkeren bij een band die eerder slipt. Profiel zal dus een factor zijn. Ik kan me voorstellen dat als een rem eenmaal blokkeert het niet meer zo veel uitmaakt hoeveel profiel er is. Misschien zouden de remmen minder snel geblokkeerd zijn als ik met wat minder druk gereden zou hebben (want meer grip). De banden zullen nu op zo'n 5 bar gestaan hebben.

Het ging allemaal heel snel maar misschien had ik even snel de rem los moeten laten en het dan weer moeten proberen; ik begon echter vrij kort op de kruising met remmen en had een hoe snelheid dus bij die tweede poging had het dan we echt goed moeten gaan. Duidelijk was wel dat ik met het loslaten van de remmen weer controle over de richting van de fiets kreeg.

Peter de Rond zei

Het is een menselijke reactie als de remmen blokkeren en het voertuig gaat glijden dat we nog meer gaan remmen. Kunst is dan om dan juist de remmen los te laten, en zodra je grip hebt, weer te sturen en bij te remmen. Kijk maar naar de actie van Max Verstappen vorig jaar in Brazilie. Heb ik ook hoor, als de fiets gaat glijden met F-lite om dan nog meer te knijpen :-)

Wim Schermer zei

Dag René,
Ik heb in 2013 testen gedaan om de statische en dynamische weerstand tegen glijden op gladde ondergrond te bepalen. Daaruit bleek dat de F-lite een 2x zo goede weerstand tegen slippen heeft in vergelijking met een Schwalbe Marathon. Alleen een spijkerband doet het beter dan een F-lite. Zie ook dat als de druk in de F-lite met 2 bar wordt verlaagd, de slipgevoeligheid met 20% afneemt. Het overstappen van een F-lite naar een profielband als de Schwalbe Marathon betekent dus dat je twee keer zo snel gaat slippen.
Kijk maar eens op http://wimschermer.blogspot.nl/2013/02/ijzel-en-sneeuw-bandentest-continental.html
Ik denk dat je je conclusie over de F-lite zou moeten herzien.
Groeten,
Wim

De Bobslee zei

Inderdaad Wim, een typische reactie van slicks of semi-slicks? Geen idee, maar het klopt wel, vroeger reed ik mijn wedstrijden op de racefiets met Michelin bandjes, volledig slick profiel, dus helemaal glad. Ook in de regen nooit een probleem geweest, je moet de eerste keren wel even over een drempel heen voor je in de regen voluit je fiets de bocht in gooit, maar het ging altijd prima!

rv zei

Wel, nav deze discussie ik laat de banden er op maar mijn rijstijl zal ik onder deze condities toch wat aanpassen.

Quezzzt zei

Ik krijg zowel Shredda's als F-lites ook makkelijk aan het slippen bij een abrupte afremming bij een nat fietspad of klinkerweg.

Wieldruk zal het wel niet zijn want ik ben vast een van de zwaardere velomobielrijders en mijn glasvezel Q is zelf ook niet de lichtste.

Maar....ik heb nog geen banden meegamaakt die dat NIET doen......het ligt waarschijnlijk idd aan de capaciteit van die 90 mm remtrommels. Leuk bij droog weer, bij nat weer zijn 70 mm misschien beter. Minder remmen is beter dan slippen.....

Wim Schermer zei

Dag René,
Prima dat je verhaal hebt bijgesteld. Ik heb het ook gedaan.
Groeten,
Wim

Bastiaan Welmers zei

Die locatie is wel berucht om gladheid. Ik kom er regelmatig en die bocht is vaak erg glad. Zowel met auto als DF al glijden meegemaakt.

Mijn ervaring is vooral dat slicks snel grip kunnen verliezen op modderige/bebladerde wegen. Kom je ook veel tegen nu.
Op nat asfalt maakt het meer uit wat voor rubbersoort je band heeft.