dinsdag 6 juni 2017

F-Lites toch behoorlijk lekbestendig

Na bijna 3500 km met de F-Lites is het een goed moment om weer wat te delen over mijn ervaringen met de banden, met name ten aanzien van de lekbestendigheid. Wel, daar ben ik al met al toch behoorlijk tevreden over. De band linksvoor is in al die tijd nog niet lek geraakt. De band rechtsvoor ging twee keer lek. Bij het tweede lek vond ik de schade aan de band van het eerste lek te groot en heb ik 'm vervangen. De vervanger was een F-Lite die niet meer nieuw was. Geen idee hoeveel die al gereden had (de band kwam met de Alleweder die ik vorig jaar had gekocht voor een vakantie) maar minstens een km of 300. Die band heeft nu op mijn Quest nu ook ruim 2500 km meegedraaid zonder lek te gaan, dus tot nu toe ook zo'n 3000 lekvrije kilometers.

Opvallend is dat er in het loopvlak van de F-Lites vaak kleine scherpe steentjes blijven hangen. Met Schwalbe Kojaks had ik eerder een vergelijkbare ervaring, maar met een band als de Schwalbe Shredda juist niet. Ik controleer de F-Lites daarom wekelijks op steentjes. Met een klein mesje wip ik de steentjes er uit. Ik vermoed dat dit me heel wat lekken bespaard heeft.

10 opmerkingen:

Quezzzt zei

Die steentjes uit F-lites peuteren is voor mij ook heel bekend. De F-lite schijnt een kevlar strip te hebben en dat is misschien wat die scherpe steentjes aanvankelijk nog stopt meteen door de band te gaan maar naar verloop van tijd/aantal omwentelingen gebeurd dat toch. Een aantal van die grotere sneetjes maakt ook de band ( idd )kapot, ondanks poging er (flexibele) lijm in te smeren wat een tip was van WS.

Ik rij heel weinig km voor een velomobielrijder maar heb de F-lites wel vaak lek. Dan hebben we het over 300-500 km per lek. Oorzaak zijn scherpe steentjes en doorns. En idd vrijwel altijd rechts terwijl ik waar mogelijk op het midden van het fietspad rijd.

Daarom was ik gewisseld naar Shredda's. Die nemen geen steentjes op maar zijn naar verluid wel makkelijker ineens te doorboren omdat ze geen enkele lekbescherming hebben. Die van mij zijn nog niet lek geweest van een doorboring, wel van een lek ventiel.

De achilleshiel van die F-lites lijkt dus ook te zijn makkelijk opnemen van scherpe objecten die vervolgens met vertraging de band lek maken. Dat geeft je de kans dat voor te zijn door ze eruit te peuteren, maar de band gaat door scheuren in het loopvlak vroeg of laat, danwel langzaam maar zeker wel kapot.

rv zei

Hoi Quezzzt, ik kan me voorstellen dat het flink uitmaakt waar je fietst. Ik probeer stedelijk gebied zo veel mogelijk te vermijden en kom daardoor denk ik relatief weinig glas of doornstruiken tegen. Groet!

Piet zei

Ik kan jouw ervaring bevestigen René. Wel met latex binnenbanden en antilek vloeistof, maar misschien waren ze zonder ook niet lek gegaan. Ik rijd sinds kort met Greenspeed Scorcher banden, maar denk niet dat dit een blijvertje is. In het dagelijks verkeer weinig snelheidsverschil met de F-Lites, maar wel minder comfort. En als het koud wordt verwacht ik dat de Scorchers zwaarder rollen dan de F-Lites, dat is de hoge prijs niet waard. In de winter zijn F-Lites naast comfort, ook op snelheid niet te verslaan volgens mij, met uitzondering van de Michelin Blue Flange. Alleen heb je het dan over een band van € 89,50 per stuk, die veel makkelijker lek gaat en erg kwetsbaar is.

De Bobslee zei

Ondanks de zeer slechte wegen (grof asfalt, veel putten en scheuren in het wegdek) en bouwproject Deildo, waar helemaal geen asfalt meer ligt, maar het wegdek uit circa 3 klei/grind mengsel bestaat, heb ik de F-Lite banden die er vorig seizoen al een 4000 km op lagen dit seizoen nog 2000 km kunnen gebruiken. Toen waren ze letterlijk en figuurlijk tot op de draad versleten, in al die tijd heb ik 2 keer lek gereden! De spijkerbanden gingen vaker lek, wel 4 keer in 5 maanden, maar dat was 3 keer doordat de spijkers aan de binnenkant door de koordlagen drukten. Dat hoop ik volgend seizoen te voorkomen door Proline AntiPlatt te gebruiken.

Ik mag dus gerekend worden tot de tevreden gebruikers van de F-Lite.........

rv zei

Indrukwekkend, Adri!

Peter de Rond zei

Hallo Rene, rij al jaren met F-lite, en al jaren erg tevreden met deze band. Eigenlijk al zolang de band bestaat, met de juiste sporing kan ik er wel 10.000 km mee rijden. en niet altijd op 3 wielen :-)

rv zei

Nu maar hopen dat ze niet zoals de Shredda van het toneel verdwijnen...

Piet zei

@René, dat niet verdwijnen is wel een punt. De F-Lites worden bij Vredestein gemaakt en de order is minimaal 10.000 banden of meer denk ik. Gocycle levert dezelfde banden, maar een stuk duurder: https://www.gocycleeu.com/product_p/kkl-0197-0990-01.htm

rv zei

@Piet: ik hoorde iets over batches van 1000 stuks. Als 100 velomobielrijders er ieder jaar 2 aanschaffen dan zit je als investeerder met een voorraad van 5 jaar. De kost gaat voor de baat, ik hoop dat dit nog interessant genoeg is.

Wilco Pompert zei

Ik kreeg wat Flites van Theo mee omdat hij ze op zijn DF niet kan gebruiken. Wat een genoegen die band. Zo comfortabel. Ik mijn rondje door Nederland ermee gereden plus nog wat meer. Veel over wegen met scherpe steentjes. Een kleine 1000 km denk ik. Geen lek gehad tot nu toe, de Shredda's had ik na 500 km al 3 keer lek.