woensdag 26 april 2017

Verleiding

Formulieren van de belastingdienst deden me smachten naar fietsen.
Ik nam me voor, zoals vaker, niet te hard te gaan rijden.
Ook zoals vaker, zou dat niet gaan lukken.

De dijk van Vianen naar Rhenen.
Een schilderij met twee horizontale banen.
De blauwe baan bezaaid met scherp afgestoken wolkjes,
in schakeringen van felwit tot donkergrijs.
Onder het blauw, het groen van de lente.
Tussen blauw en groen fiets ik, snel en makkelijk.

Links van me, achter de Rijn, boven de Heuvelrug, kleurt de lucht donker.
De toren van Amerongen verschuilt zich tussen de bomen voor een bui.
Het grijs in mijn spiegels vertelt me dat noodweer me op de hielen zit.

Ik rem voor de afslag naar de Marsdijk.
Achter me zie ik weer de renner die achter een brommer traint.
"Vast zijn pa," denk ik.
Voor ik weer op snelheid ben, halen ze me in.

Ingehaald worden door een racefietser daar hou ik niet van,
ook al hangt 'ie kort achter een brommer.
Ik versnel tot ruim 60 km/h en ga ze voorbij.

Hun snelheid is hoger dan verwacht,
ik moet in de 50 trappen om ze voor te blijven.
Doorpoten, tot aan de Rijnbrug.

Om me niet te laten kennen -"door wie?", zo vraag ik nu -
pak ik huiswaarts nog wat klimmetjes mee.

Afgemat kom ik thuis.
Op Strava zie ik dat de renner een jonge prof was.
"Zonder de brommer was 'ie kansloos!"

De volgende keer weer rustig aan, zeggen mijn benen me.

7 opmerkingen:

Piet zei

Mooi toch, als recreant in een Quest heb je geen brommer nodig. Wel zo fris.

rv zei

Enkel aerodynamische 'doping' :-)
Overigens, Strava is bij de Flyby's,zo zie ik nu, niet nauwkeurig genoeg om te laten zien dat de renner me eerst even kort inhaalde.

Unknown zei

Haha, een herkenbaar stuk weer, de verleiding van Strava en racefietsers zijn een ware test, zo af en toe.

Afgelopen dinsdag heb ik met een 5 tal race fietsers kop over kop gereden en dat leidde tot een gemiddelde dat zeker Velomobiel waardig was. Dit en jouw verhaal zetten de KOM's van racefietsers ook in een interessant perspectief.

rv zei

@Henk-Jan; tja die KOMs... samenwerkende racefietsers vormen een heel andere klasse dan een rijder solo. Nauwelijks anders dan een velomobiel idd.
Toen ik op Strava keek wie die renner achter de brommer was (Martijn Budding) viel me op dat zijn rit gevlagd was. Ik neem aan dat 'ie dat zelf gedaan heeft omdat het achter een brommer gedaan was. Een andere renner reageerde echter boos dat een één of andere lafaard die rit onterecht gevlagd zou hebben en zo KOMs ontnomen. Tja..
Pas ben ik zelf nog een KOM kwijtgeraakt die ik heel eerlijk met de Raptobike gemaakt had. Mijn snelheid was iets van 47, de nieuwe snelheid in de 60. Op die plek is dat echt alleen maar mogelijk door vals te spelen. Helemaal verdacht dat het door een rijder gedaan was die nauwelijks op Strava te vinden is.
KOMs.. het zal eeuwig een punt van strijd blijven. De beste houding is maar ze grotendeels te negeren. Het leukste van Strava is wmb dat je kan zien wie je onderweg tegen bent gekomen, hoe vaak hij of zij fietst, welke routes, etc.

Willem zei

Ach ja toch wel iets herkenbaar, op de parallelweg tussen Edam en Scharwoude rijd dagelijks een peloton wannabee wielrenners die kop-overkop elkaar er proberen af te rijden breed uitgewaaierd, niets ontziend en een auto komt er niet meer langs tot Oosthuizen of ze moeten afgeremd worden door de slagbomen van de spoorwegovergang.
Met de Vollblut kan ik me tussen de renners doorwurmen en op kop zoveel bijtrappen (tot max.45km/uur) en ze dan in de wind zetten langzaam wapperen ze er dan wel af.
Met de DF ga ik in de wind rijden druk zo voorzichtig langs de eerste wannabee om vervolgens met 48+ er langs te blaffen.
Als ze mij achterop komen doen zij steeds weer hun retebest om mij in te halen maar dat gaat niet lukken natuurlijk al snel zijn ze verdwenen uit het zicht der spiegels.
Ik heb ze al eens voorgesteld om hun dagelijkse training op dinsdag- en donderdagavond eens te houden bij HRTC of DTS. afgesloten trainingsparcoursen (stuk veiliger en geen irritatie van andere weggebruikers)waar ze zich kunnen meten met echte wielrenners in alle categoriën bovendien leren ze dan ook sturen maar daar zien we ze nooit.
Blijft een mooie hobby.

Weet uit mijn eigen wedstrijd tijd dat als de sterke ploegen een paar man voor een uurtje of meer opofferen om het kaf van het koren te scheiden de snelheid niet onder de 55 komt en als je dan op de kant zit moet je brommeren om er niet vanaf te wapperen of een tweede waaier organiseren.

Quezzzt zei

Een brommer - zelfs een moderne 4 takt - stoot veel meer fijnstof uit dan een diesel bestelbus. Een diesel bestelbus stoot weer 4-10 x zoveel fijnstof uit als een zware Euro 5/6 vrachtwagen motor. ( raar gezien de motorinhoud maar waar ) Oude 2 takts stoten bovendien heel veel PAK's uit door de mengsmering.

Wil je die gassen diep in je longen zuigen ??????

In principe geldt dat ook voor motoren. Die zijn veel minder schoon dan automotoren. Minder plaats en minder tolerantie voor meergewicht voor diverse systemen om gassen schoner te maken. Maar in de Tour en andere wedstrijden rijden wielrenners achter en tussen de vele motoren.

Fijnstof ( niet afbreekbare ) komen in de aderen terecht. Het is 1 van de oorzaken waar je hartaanvallen en beroertes door kunt krijgen door bloedvaatwanden die niet schoon en glad zijn. Net als roken. Misschien is er zelfs een verband met de 400 (amateur) wielrenners die jaarlijks van hun fiets vallen en reanimatie behoeven. Al is dat misschien ver gezocht.

Als je fietst blijf je het best weg van verkeer met uitstoot. Van een keertje zul je niet dood vallen. Maar als dat achter brommers plakken ( of langs drukke verkeerswegen fietsen ) een (dagelijkse) gewoonte is....kun je wellicht net zo goed gaan (ketting)roken.

rv zei

Quezzzt, ik stoor me ook aan de uitstoot van brommers maar ik kan me voorstellen dat als je zo traint, je zo dicht op het voertuig zit dat je zelf niet van de uitlaatgassen merkt.
Anders zou je als topsporter inderdaad beter op een andere manier moeten gaan trainen.