vrijdag 31 maart 2017

Schrödingers fiets a.k.a. testrit DF

Gisteren zoals al gemeld dus een proefritje gemaakt in de DF. Wat nu volgt is geen 'review' maar zijn hooguit wat losse notities. Ik heb het gevoel nu nog geen afgeronde conclusie te kunnen presenteren.

Omdat ik 1.87 lang ben had ik gesuggereerd in de DF-XL een proefrit te maken. Bij Intercitybike werd ik door Frank echter eerst richting de gewone DF gedirigeerd. Frank vertelde dat de beenlengte of de schoenmaat vaak de beperkende factoren zijn en bij mij zijn mijn benen voor mijn lengte juist ongewoon kort. De DF leek met beperkte aanpassingen in positie van de cranks en het zitje best te gaan passen.

Na een paar keer een blokje om maakte ik een testritje van 30km langs het Ketelmeer. Grosso modo was het ongeveer wel wat ik verwachtte. Zoals zo ongeveer iedereen ook al beweert is één van de eerste zaken die opvallen dat de aandrijving zeer direct voelt. Dat lijkt niet in hoofdzaak een kwestie van het lagere gewicht maar vooral van een stijvere aandrijflijn.

Al na een paar honderd meter viel me op hoe beroerd de standaard demping van het achterwiel is. Op het eerste stukje slecht asfalt begon het achterwiel al te dribbelen. De demping in de DF is denk ik niet slechter dan de standaard demping van een Quest of Strada - volgens Ymte zo 'ie zelfs beter moeten zijn - maar ik ben afgelopen jaar verwend geraakt door verbeterde demping dankzij een prototype hydraulische demper van Velomobiel.nl. In een volgende fiets wil ik dus graag een gelijkwaardige demping.

Een detail: de spiegeltjes zitten dichter bij je hoofd. Daardoor heb je meer zicht als je er in kijkt maar keerzijde is dat je er minder makkelijk in kijkt. In de Quest hoef ik maar iets naar de zijkant te turen om in de spiegels te kunnen kijken, wat het eenvoudig maakt om het verkeer achter je in de gaten te houden. Bij de DF moet je bewuster kiezen om in de spiegels te gaan kijken. Uiteraard is het wel mogelijk om de spiegels meer naar voren te plaatsen maar ze komen dan op een minder nette plek op de fiets.

Inderdaad is de wegligging in de bochten zekerder dan die van mijn Quest. Over zoiets banaals als de topsnelheid durf ik weinig te melden, anders dan dat ik me nog veilig voelde toen ik met bijna 80 km/h de Ketelbrug naar beneden reed (geholpen door een rugwind).

Verder: ik kwam ondanks de instelwerkzaamheden van Frank toch af en toe met mijn hakken tegen de bodem van de fiets. Dat gebeurde vooral op momenten dat ik even wat meer onderuit in de fiets ging zitten. Door de zo net wat kortere afstand tot de cranks hield ik denk ik mijn voeten wat meer verticaal waardoor ze eerder de bodem raakten. Oplossing is waarschijnlijk om de afstand tot het crankstel net nog wat groter te maken. Terug bij Intercitybike leek dat ook nog wel mogelijk: het zitje zou nog een paar centimeter naar achteren geplaatst kunnen worden.

Het lastige van zo'n proefrit is dat het een vergelijking is tussen een fiets die ik gewend ben en die helemaal perfect op maat is en een fiets die nét niet goed op maat ingesteld is. De grote vraag voor mij is nu vooral of ik 'm echt goed op maat kan krijgen - vermoedelijk wel - en hoe die dan rijdt in vergelijking tot de Quest. Als ik de DF goed passend zou kunnen krijgen is het denk ik wel een zeer aantrekkelijk om een fiets te berijden die nergens iets te veel heeft.

11 opmerkingen:

Paul van Roekel zei

Nog een keer proefrijden dus?

rv zei

Misschien.
Of ik bestel er één en als 'ie toch niet goed bevalt weet ik zeker dan ik 'm goed weer kwijt kan.
Of ...

Piet zei

En wat zijn jouw beweegredenen om eventueel een DF aan te schaffen? straks op Cycle Vision in de top mee te kunnen rijden?

marcel beekmans zei

ik zou nog een x ritje maken en de fiets goed op maar laten zetten,
het gaat om een beste bak met geld ,

rv zei

Schrödingers fiets


Hoi Piet,

Je stelt een goede vraag. Ik zou het zeker niet doen om een nog hogere topsnelheid te kunnen behalen.
Bovendien ben ik enorm tevreden met mijn Quest. Als ik toch wat zou kunnen verbeteren aan mijn huidige fiets dan denk ik nu bovenal aan de volgende zaken, min of meer in volgorde van belang (de lijst zo nog veel langer kunnen, deze lijst geeft een eerste beeld van waar ik denk als je me vraagt waar volgens mij ook echt verbetering mogelijk zou moeten zijn):
1. Als ik echt hard trap (wat ik incidenteel doe) dan heb ik het idee dat de fiets minder richtingvast wordt, ik denk dat 'ie met name naar rechts neigt. In combinatie met hoge snelheden minder fijn.
2. Ik ben nog nooit 'om' gegaan en dat wil ik zo houden dus een vastere wegligging in bochten juich ik toe.
3. Optrekken kost relatief veel tijd en energie.
4. Wegligging op minder wegdek is ondanks de demper soms nog te weinig zeker naar mijn smaak.

Ik vermoed dat de DF verbetering kan bieden als het gaat om punten 1. (stijver), 2. (plaatsing zwaartepunt) en 3 (lichter en stijver). Punt 4. was bij de DF juist duidelijk minder dan mijn Quest maar daar is vast iets aan te doen (Risse-demper?). Punt 1. is misschien ook te verbeteren bij de Quest zelf door een carbon achtervork met bijbehorend wiel te laten monteren. Anderzijds zou ik met een DF misschien weer wensen op mijn lijstje plaatsen waar m'n Quest al min of meer een antwoord op biedt? Daar heb ik te kort voor proefgereden maar wellicht is comfort er één (denk aan de F-Lites op de Quest en makkelijkere instap).

Interessant om ook de QV er bij te halen. Daar heb ik twee keer wat korter in gereden. De QV kan ws een verbetering bieden als het gaat om punten 1. (stijver), 2. (kantelpunt!), en waarschijnlijk ook 4. Nadeel van de QV is weer dat de fiets bij het optrekken net weer wat massiever voelt, lastiger om in beweging te brengen. Comfort is weer hoger.

Zo ogenschijnlijk zouden de DF en de QV qua punten min of meer op een lijn komen te liggen. Gevoelsmatig zeg ik nu dat qua sportieve rijstijl de DF misschien meer mijn fiets zou zijn.

De titel van deze blogpost is niet voor niets 'Schrödingers fiets'. Als enthousiast velomobilist zoek ik naar de fijnste velomobiel. Misschien is de DF voor mij een erg fijne fiets, misschien is de Quest eigenlijk net zo goed voor mij, zo niet beter. Het is vast het één of het ander, maar ik weet het nog niet. Zoals Henk Jan ook zei, heerlijk dit soort luxe-problemen.

Misschien een verlengde testperiode regelen?

Groet, René

Unknown zei

Hoi René,

Proefritjes blijven erg lastig:
* elke dag is toch anders, b.v door allerlei weersinvloeden en de vorm van de dag
* afstellingen kunnen het gevoel maken of breken
* Montage: demper, banden, vizier.. maken veel uit
* Per definitie veel te weinig gewenning voor een goede testrit, het duurde wel een jaar voordat mijn DF als een echt lekkere gooi en smijt fiets voelde en ik alle vertrouwen had

Heb je geen problemen met het gegeven dat een DF XL sneller zou zijn? Een precies passende fiets lijkt me heerlijk, maar ruimte en snelheid is ook lekker..

Verder viel mij op dat de DF in bochten nogal wat beter doorloopt dan mijn Quest, maar dat kan aan díe Quest (afstelling) hebben gelegen.

Ik denk dat de Risse demper niet past; de Swiss demper die wel paste is geloof ik niet bevallen en in ieder geval bij mij er uit gehaald door ICB. Dat scheelde wel wat, de demping is in mijn beleving min of meer gelijkwaardig aan de Quest, niet minder volgens mij.

De bandenkeuze is wat beperkt, maar de Schwalbe One's zijn echt heerlijk. Ik rijd nog steeds KOM's, vandaag 2 op woon werkverkeer, dat komt ook door de banden.

Veel wijsheid ;-)

Groet,
Henk-Jan

Maarten zei

Een paar weken terug ook in Dronten geweest voor proefritten. Ik vind van mezelf dat ik na 50.000 km naar een nieuwe fiets mag kijken, bovendien is de Quest te groot voor mij en is mijn huidige quest nog van glasvezel (en na wat reparaties boven de 40 kg).

Heenweg: https://connect.garmin.com/modern/activity/1614148842
Quest XS: https://connect.garmin.com/modern/activity/1614445757
DF: https://connect.garmin.com/modern/activity/1614588583
kort stukje Quest XS: https://connect.garmin.com/modern/activity/1614742864
Weer naar huis: https://connect.garmin.com/modern/activity/1615310869

Ik heb in mijn proefrondje expliciet wat erg slecht wegdek opgezocht. De Roggebotweg is erg geschikt om wegligging en kwaliteit van de vering te beoordelen.

rv zei

en Maarten, veel getallen maar wat zijn je conclusies?

Reinier | Intellifiets zei

Ik snap de relatie met Schrödingen niet. Refereer je naar zijn kat?

rv zei

@henk-jan: Over gedrag in bochten, ik heb bij mijn Quest wel eens de associatie dat het ding zich door de bochten 'wringt'. Te kort in de DF gereden om te kunnen zeggen of die dat gevoel niet geeft, maar op basis van wat jij zegt loopt die er dus soepeler doorheen.

@Reinier: de link met die kat was bedoeld maar wat ver gezocht. Ik wilde er vooral mee aangeven dat ik nog niet goed genoeg in de doos heb kunnen kijken om te zien of de kat wel of niet in leven is. Het was misschien wat naïef te verwachten dat ik op een ochtendje een goed beeld zou kunnen vormen van de kwaliteiten van de DF vs die van mijn eigen Quest.

Piet zei

Dat zijn zeker belangrijke punten die jij noemt René. Ik herken mij(n) Quest alleen in punt 2. Mijn Quest is een speciale uitvoering (extra stijf en licht, incl. veel lichtgewicht onderdelen), speciale Merida luchtveer achter en een achterbrug van carbon. Voordelen van de Quest voor mij tov de DF zijn: het onovertroffen comfort met Almotion en F-Lites (alleen een Quattrovelo kan dit overtreffen volgens mij), het legaal op de weg mogen rijden en de ruimere bodemvrijheid. Hier vlak bij mijn huis heb ik al enkele drempels die ik 100% zeker met een DF zou gaan raken. Dat neemt niet weg dat de DF ongetwijfeld een fijne fiets is. Succes gewenst met het maken van een weloverwogen keuze!