zondag 20 maart 2016

Op de school voor velomobielontwerpers

Op de eerste dag op de Hogeschool voor Velomobielontwerp krijgen de studenten meteen de belangrijkste les: Het ontwerp van een velomobiel is altijd een compromis. Op basis van de gebruikerswensen moet er bij ontwerp van de fiets een afweging gemaakt worden tussen tegenstrijdige en in essentie subjectieve eisen, zoals snelheid, comfort, bagagecapaciteit, gewicht, degelijkheid etcetera. Hoewel de ideale velomobiel dus niet kan bestaan, zal een goede velomobielontwerper desondanks altijd naar de ideale oplossing blijven streven.

Geef het ze maar eens te doen, die aspirantvelomobielontwerpers. Hoewel die ideale velomobiel inderdaad niet kan, bestaan is het werk van de velomobielontwerper de laatste jaren wel een stuk makkelijker geworden. Voor menig velomobilist zijn de belangrijkste criteria waar de fiets aan moet voldoen snelheid en comfort. Vroeger moest je om snel te kunnen rijden smalle en keiharde bandjes gemonteerd hebben. Uiterst oncomfortabel. Wilde je comfort dan legde je een slof om die je minder hard oppompte. Dat was vroeger!
Tegenwoordig voorzie je je fiets van een brede band met relatief lage druk en je hebt zowaar comfort én snelheid. Denk bijvoorbeeld aan voorbanden als de Shredda (van 40mm of meer), de F-Lite of als achterband aan de 55mm brede Marathon Almotion.

Als je nu een velomobiel ontwerpt dan zal je voor de meeste gebruikers dus een fiets ontwerpen waar dit soort banden onder passen. Logisch dus dat bijvoorbeeld het ontwerp van de Quattrovelo van Velomobiel een laatste tuning krijgt om ook goed met moderne brede banden te kunnen rijden. Zelfs Daniël Fenn ontwerpt nu fietsen waar 50mm brede banden op gemonteerd kunnen worden.

Leve de vooruitgang! Ik ben benieuwd welke tegenstrijdige ontwerpcriteria straks nog meer toch ook best verenigbaar blijken te zijn.

PS: Vandaag met voor Shredda's en achter een Marathon Almotion 121 km gefietst met een gemiddelde snelheid van 37,5 km/h.

7 opmerkingen:

Piet zei

Dat is een mooi gemiddelde! Dan rijden we allebei met dezelfde banden en een Quest van iets meer dan 1 jaar oud (Ik heb Quest nr. 777). Ik denk dat een (nieuwe) Quest een ontzettend goede fiets is (zeer goed compromis) en nog lang niet achterhaald.

rv zei

Hoi Piet, Er zijn wel zaken die ik aan de Quest zou willen verbeteren - later meer daarover - maar dat geldt bijvoorbeeld minstens net zo hard voor de 'new kid on the block' de DF (daarover ook later meer).

Piet zei

Ik ben benieuwd René. Mijn Quest heeft wel een aantal bijzonderheden: speciaal carbon 28 kg, carbon achterbrug, speciale luchtdemper achter (dezelfde als Theo van VM), korte veren voor en 2 cm verlaagd, duo voorblad van 53 en 39 cm met een kleinere Q-factor door andere cranks en een zeer vlakke 10-speed cassette 11-23. Ik trap met een hoog ritme en de Quest ligt als een huis op de weg zonder te deinen. Door de combinatie voorblad-cassette zijn de sprongen bij het schakelen zeer minimaal. Op deze manier kan ik prima met lange 170 mm cranks fietsen, want ik denk dat lange cranks efficiënter zijn bij mijn binnenbeenlengte van bijna 100 cm.

rv zei

Interessant.
Een vlakkere cassette zie ik ook wel zitten. De stappen (geen idee wat er nu op zit, zal wel standaard zijn) zijn nu wat groot waardoor ik soms mijn knieën te veel belast.
Ik heb juist korte benen en een lange rug. Kortere cranks zouden misschien beter zijn, zeker ook omdat m'n Raptobike die ook heeft. Ik peins vanwege mijn relatief lange rug nu over een manier om dieper in de fiets te komen zitten. Misschien moet ik de beugel achter het zitje met wat nieuwe gaatjes in de wielkast lager plaatsen. Onder voor bij het zitje zal dan ook wat aan de constructie veranderd moeten worden.

Unknown zei

Hoi René,

Dat is een mooi gemiddeld. Voor mij vooral haalbaar als het parcours zich er wat voor leent en het weer een beetje normaal is. Ik had dat op Strava even willen bekijken, maar zie dat je dat niet meer doet.
Ik ben erg benieuwd naar je volgende posts over de Quest en DF. Ik rijd nu een tijdje in de laatste en ben zeker tevreden. Uiteraard kunnen er ook dingen nog beter, zeker weten. Wat dat betreft vind ik het jammer dat de Velomobielbouwers momenteel alle energie stoppen in 4-wielers. Voor mij zijn de drie wielers interessanter en moeten ook nog zodanig beter worden dat het een groter publiek kan aanspreken. Maar dan heb ik het meer over zaken als geluid, windgeruis, onderhoudsgemak, remvermogen, robuustheid, regenbestendigheid, veiligheid, meer dan de klassiekers snelheid en gewicht.

Veel veilige kilometer,
Henk-Jan

rv zei

Hoi Henk-Jan,

Na een knieblessure opgedaan met hardlopen ben ik gestopt met Strava voor bij het rennen. Het fokt me te veel op. Misschien ga ik het op de RaptoBike wel weer gebruiken. In de Quest zou Strava mijn rijgenot denk ik ook niet ten goede komen.
Mijn route was vooral over dijken en daar heb je relatief weinig last van het verkeer (Houten, Schalkwijk, pontje Wijk bij Duurstede, langs kanaal naar Waal, waaldijk naar Slijk-Ewijk, bij Lexkesveer zuidellijke rijndijk naar pontje Amerongen, dijk richting 't Goy , Houten) en de wind viel mee.
Verbeterpunt #1 voor mijn Quest is de wegligging. Ik wil af van deinzen en dribbelen zoals dat bij hoge snelheid op kan treden. Los van het veer-dempersysteem zou denk ik ook een fiets met vier wielen dit gedrag kunnen verbeteren. Als de snelheid dan niet veel lager is dan de Quest zie ik potentie.

Groet, René

Wim zei

Shredda's en de Almotion zijn helaas allebei te breed voor mijn XS-je.
40mm banden passen wel, maar dan wordt de draaicirkel echt enorm.
De Almotion 55mm heb ik gehad, maar toen liep de band bij iedere bocht aan.

37,5km/u --> dat vind ik een mooie kruissnelheid. Een gemiddelde van 27,5km/u is in mijn geval realistischer.