Op 28 januari 1986 verongelukte het ruimteveer Challenger. Alle 7 bemanningsleden kwamen om het leven. Nader onderzoek wees uit dat het ongeluk kon gebeuren doordat een rubberen afdichtring bij de lage temperatuur van 2° Celsius niet goed functioneerde.
Zo'n 30 jaar later zou je verwachten dat de mensheid dankzij de raketwetenschap de kunst van de rubberen afdichtringen bij lage temperaturen tot in de finesses zou beheersen. Een mensenleven kan er immers van afhangen. Helaas, toen ik afgelopen zondag bij een paar graden onder nul een lekke band kreeg, bleek de vervangende binnenband met de SKS E.V.A ventielkop niet zomaar op de verlangde druk van 5 bar te krijgen. De lucht suisde langs de afdichtring, al bij zo'n 3 bar. Pas met veel moeite, door met één hand te pompen terwijl ik met de andere hand de ventielkop recht vasthield, werd de gewenste bandenspanning bereikt.
Volgende keer misschien een SKS E.S.A ventielkop proberen? Of de SKS N.A.S.A?
1 opmerking:
Gelukkig waren de consequenties in jouw situatie minder ingrijpend..
Een reactie posten