tag:blogger.com,1999:blog-42436672248827156662024-03-13T16:48:15.187+01:00VoorheenQuest284onregelmatig verschijnende verhaaltjes van een velomobilist / 'banaanfietser' rvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.comBlogger118125tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-77194806482180217272021-09-12T21:14:00.024+02:002021-09-17T11:40:55.210+02:00De hedendaagse stadsfiets is een onding & niet te koopOp zoek naar een nieuwe stadsfiets ben ik tot de conclusie gekomen dat hedendaagse fietsontwerpers of -fabrikanten zelf nooit van hun eigen producten gebruik maken. Er is gewoon te veel wat niet klopt aan het ontwerp van de moderne stadsfiets. Het kopen van een goede stadsfiets is zo tot een drama geworden.
Ik ben eigenlijk helemaal niet zo veeleisend. Ik wil een fiets zonder versnellingen (of rvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com5tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-20319808805316630072020-09-18T13:40:00.002+02:002020-09-18T13:44:46.936+02:00Sneller!?Afgelopen jaren ben ik geleidelijk aan steeds langzamer gaan fietsen. Ongetwijfeld omdat ik door de jaren ook wat minder ben gaan fietsen (onder andere omdat ik wel weer meer ben gaan hardlopen) en ik dacht vast ook omdat ieder jaartje ouder natuurlijk ook meetelt. De laatste maand of wat zijn mijn snelheden echter weer min of meer zoals 'vroeger': kruissnelheid eigenlijk altijd boven de 40 km/h,rvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-47779256137305239032020-03-29T20:58:00.000+02:002020-03-29T20:58:33.341+02:00Poreuze reservebanden
Door allerlei redenen heb ik het laatste half jaar wat minder in de Quest gefietst. Toen ik recent op een hele frisse ochtend weer eens een ritje wilde gaan maken leek het me verstandig ook weer eens te controleren of de twee reservebanden, die ik lichtjes opgepompt in een buitenband meeneem, nog voldoende op spanning waren. Nee dus, beide binnenbanden geheel leeg.
Ik kon me niet mee herinnerenrvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-12113509698071939482018-09-12T12:49:00.000+02:002018-09-13T13:34:46.410+02:00De fietser, de dood & het leven
De statistieken van Strava.com vertellen me dat ik dit jaar al zo'n 100 uur gefietst heb. Blijkbaar hou ik van fietsen. Waarom eigenlijk? Fietsen geeft mij veel. Ik geniet van het buiten zijn, van de natuur om me heen, misschien ook wel van het beetje avontuur, van het 'zwerven' met de fiets. Ik geniet van het sporten, het fijne gevoel dat mijn lijf echt werk verricht, het bloed dat door mijn rvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com5tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-53803306059672260362018-06-16T15:13:00.000+02:002018-06-16T15:25:17.216+02:00LevensvuurDoor de 'Discover weekly' van Spotify werd ik herinnerd aan het nummer 'Dirt' van de Stooges, gezongen door Iggy Pop. Vanochtend kroop het tussen mijn oren en werd het steeds luider. Al snel hoor ik mezelf hard meezingen, vanuit de fiets:
I been dirt
and I don't care.
'Cause I am
burning
inside.
Als ik fiets hou ik er niet van om onderweg te stoppen maar ik genoot zo van deze song dat ik mervhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-2628429203337260742018-06-03T09:27:00.000+02:002018-06-03T09:29:48.921+02:00Lek door velg?Laatste weken door een combinatie van factoren weinig gefietst. Wel twee maal achter elkaar een lekke band gehad die ontstond bij het oppompen van de band. In beide gevallen bleek de band leeg te lopen daar waar het ventiel in de band zit. Sowieso heb ik dit vaker meegemaakt. Lijkt me niet goed. Ik vraag me af hoe dat is gekomen. Ik heb de velg geïnspecteerd maar zag dat niet echt iets vreemds ofrvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com9tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-11585907428863757012018-03-14T14:26:00.001+01:002018-03-14T21:54:52.319+01:00Diagnose Post Mortem"Diagnose Post Mortem," oftewel een chique manier om te zeggen "Ik snapte het pas toen het te laat was". Al enige maanden hoorde en voelde ik in de Quest na het schakelen een 'knoep' in de aandrijflijn. In eerst instantie dacht ik aan allerlei enge oorzaken, zoals een freewheel dat op het punt staat het te begeven of een niet goed bevestigde achtervork of...
Geleidelijk begon mijn vermoeden te rvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com9tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-56265087316965371682018-01-29T08:51:00.002+01:002018-01-31T08:33:05.068+01:00Pas op de ventieldopIk had al wel verwacht dat het één dezer dagen eens zo mis zou gaan als gisteren het geval was. Immers, ik had vorig jaar juni de fiets uitgerust met een mooi klein handpompje van Topeak (Turbo Morph), ter vervanging van de grote lompe voetpomp, maar sindsdien het ding nooit van zijn plekje hoeven te halen. Zo'n lange onafgebroken periode met bandengeluk, dat moest wel een keer flink mis gaan.
rvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-22138995649412611822017-12-10T12:30:00.000+01:002017-12-12T09:58:17.176+01:00Aanrijding
Zo op een zondagochtend, wanneer het KNMI een 'code oranje' afgeeft en de buienradar laat zien dat er over anderhalf uur veel sneeuw kan gaan vallen, kom je buiten eigenlijk alleen maar hardlopers tegen én mensen die honden uitlaten. Respect voor de hardlopers! Dit verhaal gaat over een close encounter met de tweede categorie.
Net van huis voor een kort rondje langs Wijk bij Duurstede, voor de rvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com9tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-39382355944961585122017-11-19T13:50:00.000+01:002017-11-24T17:14:14.227+01:00Slippende banden, blokkerende remmen
"Alsof de duivel er mee speelt," om een wat oudbollig gezegde te gebruiken: had ik me net nog bedacht hoe tevreden ik ben over de F-Lite banden (ze zijn snel, makkelijk om te leggen, comfortabel en bij mij zeer zelden lek) werd ik bijna meteen daarna geconfronteerd met het feit dat ook deze fijne banden nog steeds kunnen slippen. Ik was juist van huis vertrokken en reed met een stevige rugwind rvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com13tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-56893635692731671962017-08-23T15:05:00.001+02:002017-08-24T16:47:45.501+02:00Twee Beekies
Ik ben niet zo'n kilometer-fetishist dat ik 'mooie' totaalafstanden ga fotograferen maar vandaag ben ik toch wel in m'n nopjes met de mijlpaal die ik bereikt heb: twee Beekies!
Twee Beekies, hoezo twee Beekies, wat twee Beekies? kan ik de lezer al bijna horen vragen. Wel, eenvoudig: Marcel Beekmans, also known as 'Beekie', de vorige eigenaar van mijn fiets, reed er voordat hij hem aan mij rvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-66582675784770462462017-07-29T13:50:00.001+02:002017-07-29T13:55:05.665+02:00Sultana's en Mintnopjes
Als ik ga fietsen dan neem ik naast water - verpakt in een Camelbak - ook altijd een voorraadje Sultana's - of soms de merkloze variant - mee in het buikzakje van mijn fietsshirt. Toen ik ruim een jaar geleden met de aanschaf van de Quest weer fanatieker begon te sporten had ik regelmatig al vrij snel honger. Als ik tijdens een ritje dan eenmaal begon met het eten van Sultana's dan at ik ze rvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-51341917767196100552017-06-06T08:44:00.002+02:002017-06-06T08:44:28.283+02:00F-Lites toch behoorlijk lekbestendig
Na bijna 3500 km met de F-Lites is het een goed moment om weer wat te delen over mijn ervaringen met de banden, met name ten aanzien van de lekbestendigheid. Wel, daar ben ik al met al toch behoorlijk tevreden over. De band linksvoor is in al die tijd nog niet lek geraakt. De band rechtsvoor ging twee keer lek. Bij het tweede lek vond ik de schade aan de band van het eerste lek te groot en hebrvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com10tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-82699026408355732022017-05-19T08:22:00.002+02:002017-05-19T13:41:22.485+02:00De ware sporterOp de blog van Belle, kampeerwijzer.com las ik een recensie van 'De Renner' van Tim Krabbé. Belle haalt daar een citaat aan dat inderdaad bij eerste lezing nogal vreemd overkomt.
Als je een alpinist vraagt waarom hij een berg beklimt, antwoordt hij: omdat die berg er is. Er is bij mijn weten nooit op gewezen dat dit antwoord onzin is. De wil van de alpinist ontstaat namelijk niet door de berg, rvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com7tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-2406771186951507382017-04-26T20:37:00.001+02:002017-05-01T07:44:23.484+02:00Verleiding
Formulieren van de belastingdienst deden me smachten naar fietsen.
Ik nam me voor, zoals vaker, niet te hard te gaan rijden.
Ook zoals vaker, zou dat niet gaan lukken.
De dijk van Vianen naar Rhenen.
Een schilderij met twee horizontale banen.
De blauwe baan bezaaid met scherp afgestoken wolkjes,
in schakeringen van felwit tot donkergrijs.
Onder het blauw, het groen van de lente.
Tussen rvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com7tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-17816847334577240142017-04-12T15:30:00.000+02:002017-04-16T19:31:03.822+02:00 Goddelijk
Ochtend.
De zon doet een halfslachtige poging. Grauwheid in mijn hoofd.
Pas op het zangfietspad van Houten begint het gloeien.
"Left shoe shuffle, right shoe muffle" schreeuw ik vanuit de fiets.
Ik speel de saxofoon, met Keith en Mick op 'Casino Boogie'.
Nellcôte, Zuid-Frankrijk, schaars geklede meisjes en rondslingerende flessen Jack.
Vanaf Zaltbommel fiets ik langs de Waal,
de machtige rvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com5tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-43703233425348705082017-04-06T08:55:00.002+02:002017-04-06T09:42:47.578+02:00Quest op de weegschaal
Goed, ik wilde wel eens weten wat het gewicht is van Quest 752. Eerst zo goed als mogelijk de wielkasten schoongeborsteld. Daarna tasje, pomp en ander reservespul verwijderd, ook de accu. Gewicht toen op twee manieren gemeten: gewicht bij ieder wiel apart én door zelf op weegschaal te gaan staan en de fiets op te tillen. Bij de eerste meting kwam ik in totaal op 30,4 kg, de tweede meting gaf metrvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com12tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-92052421819516092922017-03-31T09:14:00.000+02:002017-03-31T20:32:50.646+02:00Schrödingers fiets a.k.a. testrit DF
Gisteren zoals al gemeld dus een proefritje gemaakt in de DF. Wat nu volgt is geen 'review' maar zijn hooguit wat losse notities. Ik heb het gevoel nu nog geen afgeronde conclusie te kunnen presenteren.
Omdat ik 1.87 lang ben had ik gesuggereerd in de DF-XL een proefrit te maken. Bij Intercitybike werd ik door Frank echter eerst richting de gewone DF gedirigeerd. Frank vertelde dat de rvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com11tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-72644583747650546022017-03-29T11:36:00.001+02:002017-03-29T11:43:44.112+02:00Verkocht!Morgen ga ik op bezoek bij Intercitybike om een proefrit te maken in de DF-XL. Het is niet zo dat ik directe koopplannen heb maar ik ben wel zeer benieuwd hoe die fiets rijdt. Op basis van wat ik her en der lees en zie heb ik natuurlijk mijn vooroordelen. Mijn indruk is nu dat ik bij een vervanging van de Quest als eerste aan een Quattrovelo zou denken. Qua snelheid ruwweg vergelijkbaar met de rvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com6tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-50030237473841695902017-03-19T17:27:00.000+01:002017-03-20T11:40:53.763+01:00Tikje verholpenAl een tijdje maakte mijn Quest een tikkend geluid dat gelijk opging met mijn trapfrequentie. Alleen als ik echt rustig trapte of probeerde om 'rond' te trappen hoorde ik het niet. Het stoorde me niet heel erg maar uiteraard wilde ik er wel vanaf. Probleem bij zo'n geluidje is dat het heel lastig te vinden kan zijn. Ik vermoedde dat het achter bij de derailleur vandaan kwam maar daar was in rvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-61218088195822117902017-02-20T21:23:00.000+01:002017-02-22T07:43:13.153+01:00Versteviging bevestiging zitjeRecent had ik het zitje in mijn Quest nog net weer een klein tikje verder onderuit geplaatst en verlaagd zodat ik ondanks mijn relatief lange rug toch ideaal laag in de fiets kan zitten (zie Go Lower (november 2016), Quest lager dan laag (april 2016)). Ik kijk nu net over de 'motorkap' heen. Het zitje zit werkelijk op de meest lage positie die mogelijk is.
Een ideale zitpositie maar ik was wel rvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-71655901443179284112017-02-19T08:07:00.000+01:002017-02-19T08:10:31.981+01:00F-Lite razendsnel afgeschrevenF-Lite banden lopen inderdaad lekker en snel maar ik twijfel er nog aan of het de band voor mij is. De eerste heb ik na minder dan 1000 km moeten afschrijven. Ik kreeg na een km of 500 een lekke band door een wat groter stuk glas. Het gat was dermate groot dat het me verstandig leek om ook aan de binnenzijde van de band een plakker te doen. Dat werkte zo goed dat ik in ieder geval een paar rvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com18tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-48599560829146816902017-02-14T08:51:00.002+01:002017-02-14T11:13:35.033+01:00Strava, racefietsers en velomobielen
Dat Strava leuk is om te gebruiken hoef ik hier niemand uit te leggen. Strava is zelfs zo leuk dat naar schatting 65% van de racefietsers die ik tegenkom Strava lijkt te gebruiken. Ook voor andere sporten als bijvoorbeeld hardlopen is Strava een fijne app.
Als fietser in een snelle velomobiel rij je onbedoeld al snel één of meerdere KOMs. Voor mij is zo'n KOM een leuke bijzaak, maar rvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com10tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-30617046587706605482016-12-27T11:16:00.001+01:002016-12-29T08:19:14.366+01:00Oliebollentocht
Morgen staat de tocht der tochten voor velomobielen weer op de agenda. Ik kan het niet meer precies reconstrueren maar voor mij wordt het de derde of de vierde keer dat ik mee fiets.
In 1998 had ik mijn eerste velomobiel, een Verhees Alleweder. Ik woonde toen in Den Haag. Ik vermoed dat ik toen ook meegereden ben met de tocht die toen nog gewoon 'Allewedertocht' heette en die in dat jaar rvhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com8tag:blogger.com,1999:blog-4243667224882715666.post-15220047920960253522016-12-23T11:24:00.001+01:002016-12-23T11:25:10.394+01:00F-Lites razendsnel
Vanochtend leek het alsof de nieuwe F-Lites op mijn Quest zich wat beledigd voelden door de toon van mijn blogpost van gisteren. Ze wilden vandaag duidelijk laten zien dat F-Lites met wat kouder weer flink sneller zijn dan Shredda's want het ging ineens weer razend snel. Mijn snelheid lag op een ritje van krap 50 km bijna voortdurend ruim in de 40. Pardoes reed ik ook 5x een KOM.
Fijne snellervhttp://www.blogger.com/profile/04171648051773136582noreply@blogger.com0